Hjælp os med at skrive et manifest for linkjournalistik

Efter Kims artikel "Lær linkjournalistik" på Kommunikationsforum, er han blevet bedt om at forfatte et manifest for linkjournalistik.

Kim har spurgt, om jeg ville deltager, og selvfølgelig ville jeg det. Vi er blevet enige om at skrive punkterne her på Online Minds og så bede om jeres input, kommentarer og tilføjelser, inden det endelige manifest præsenteres og afleveres til Kommunikationsforum på mandag.

Så uden nogen nærmere introduktion (læs Kims artikel, hvis du vil have en sådan) er her de punkter, vi indtil videre har med i manifestet:

  • Vi linker videre til kilderne til de oplysninger, som vi bruger i vores journalistiske produkter. Har vi læst, set eller hørt væsentligt ny information på et eksternt site, linker vi til det.
  • Vi linker direkte og præcist til den benyttede information på det eksterne site. Det er ordentlig service for læserne frem for blot at linke til forsiden på det eksterne site.
  • Vi er præcise i vores informationer om, hvor et link fører hen; hvem har produceret de oplysninger, der linkes til, og hvornår. Læserne skal vide hvor de kommer hen, inden de følger et link.
  • Vi anerkender, at en artikel mestendels bestående af præcise eksterne links til oplysninger, der beskriver forskellige vinkler af et emne, er et journalistisk produkt.
  • Vi spærrer ikke for indkomne links til vores egne sites, fordi vi ønsker at være en integreret del af nettets øko-system
  • Vi forfølger ikke netbrugere, der linker præcist til vores information.

Vi har desuden også lidt intro og outro tekst, som bliver skrevet på, når manifestet skal offentliggøres.

Har du kommentarer eller anden form for input, kan du lægge det som kommentarer hertil. Vi ser frem til at snakke med jer omkring manifestet :-)