Giv din WP-kalender lidt mere indhold

Der findes flere forskellige kalender-løsninger til din Wordpress-blog. Men skal det være lidt ud over den almindelige indbyggede WP-kalender, er det letteste nok plug-in'et 'Event-Calender'.

Hvis du syn's, at WordPress' indbyggede kalender er en smule for kedelig til dig og din blog kan du jo prøve at eksperimentere lidt med det plug-in, som hedder 'Event-Calender'.

Jeg har lige installeret det på min egen blog (kenley.dk), da jeg gerne ville have en kalender, der rent faktisk viser, at jeg er i live, men samtidigt ikke indtager hele bloggen. Det syn's jeg foreløbigt, at jeg har fundet i 'Event-Calender'.

Wordpress Plugin\'et Event-Calender
Ved mouse-over får du et hurtigt blik over dagens events

Wordpress plugin\'et Event-Calender
Ved et klik på dato, får du lidt flere data om dagens event

Det er vist egentlig bare en udbygning af det i WP eksisterende, men der er nu mulighed for at skrive lidt mere data ind og dermed give andre læsere mulighed for at se, hvorfor du ikke liiige svarer kommentarer idag.

Desuden KAN man faktisk benytte en lille checkbox, når man opretter hver enkelt post, så bloggen samtidigt udgiver en post, når der oprettes nye events.

Behøver jeg at sige RSS? ;-)

Der kan sikkert laves endnu smartere kalender-apps til WordPress. Men dette er dog så let og brugervenligt, at det næsten ikke er til at bære :-)

Brug WordPress' profiltekst

Se her hvordan du kan bruge tekstfeltet "Biografisk info" i WordPress på din blog. [Læs mere]

Som du måske har set, kan du på din profilside i WordPress-administrationen (under "Brugere" –> "Din profil") skrive lidt tekst i feltet "Biografisk info".

Det er få temaer, der bruger denne tekst til noget, men den kan bruges. Den er mest oplagt, hvis I er nogle stykker, der deler den samme blog. Der kan I for eksempel bruge feltet til at skrive lidt mere om den pågældende person/blogger i slutningen af indlægget.

Du kan kalde teksten ved hjælp af en simpel PHP-funktion i WordPress. Der hvor du vil have "Biografisk info"-teksten (i en af .php-filerne i temaet) skriver du blot:

<? the_author_description(); ?>

Jeg har sat Update's Journalist 2.0-blog til at gøre dette i slutningen af hvert indlæg, som for eksempel i dette indlæg.

Der har jeg brugt følgende kode:

<? the_author(); ?> er <? the_author_description(); ?>

Få dine blogindlæg automatisk oversat til engelsk ved hjælp af Google

Læs her, hvordan du indsætter et link i din blog, så dine indlæg automatisk kan blive oversat til verdenssproget engelsk. [Læs mere]

Det er sjovest at blogge på dansk, men det har det problem, at man ikke rigtig kommer uden for landets grænser. Det kan du lave om på nu.

Jeg var ikke klar over det, men Google har inkluderet dansk i oversættelsestjenesten Google Translate. Det betyder blandt andet, at du kan få oversat sætninger til engelsk automatisk. Men det betyder også noget andet: At du kan få oversat hele hjemmesider. For eksempel din blog.

Så hvorfor ikke gøre dine potentielle engelsksprogede læsere en kæmpe tjeneste og inkludere et link til Google Translate, der automatisk oversætter dit volapyk-dansk til engelsk? Det er ganske enkelt.

Bemærk: Følgende virker kun med WordPress, men kan sagtens "portes" til andre blogsystemer.

Vi laver et almindeligt HTML-link, som peger på Google Translate-oversættelsen af en side. Du kan kopiere et link ind i Google Translate og snuppe URL'en fra den oversatte side.

Nu tager du den URL, og der hvor http-adressen står, skriver du:

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&u=<?php echo get_permalink() ; ?>&sa=X&oi=translate&resnum=7&ct=result&prev=/search?hl=en

"get_permalink" er en WordPress-funktion, der trækker URL'en på det enkelte indlæg ud. Altså bliver http-adressen på det enkelte indlæg trukket ud og sat ind i Google Translate URL'en. Piece of cake.

Så skal du blot lave et HTML-link og indsætte det i dit tema/skabelon. Gå ind i Design og Temaredigering. Gå ind i "Enkelt indlæg" og skriv linket lige efter "the_content". Her på onlineminds.dk ser linket således ud:

<a href="http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&u=<?php echo get_permalink() ; ?>&sa=X&oi=translate&resnum=7&ct=result&prev=/search?hl=en" target="_blank" title="Automatically translated into English">View this post in English (automatic Google translation)</a>

Nogen burde virkelig lave et WordPress-plugin, som gør det ovenstående automatisk og har nogle fede indstillingsmuligheder :-)

PS: Google-oversættelserne kan (endnu!) ikke erstatte en menneskelig oversættelse. Men den kan gøre dig forståelig på engelsk, omend der er nogle lidt spøjse sætningskonstruktioner fra tid til anden.

Sådan undgår du at optræde i din egen Google Analytics-statistik

Hvis du vil have ren statistik for din WordPress-blog så kan du sørge for, at dit Google Analytics-script (eller andet statistikscript) ikke køres, når du er logget ind [Læs mere]

Google Analytics er et vanvittigt stærkt analyseværktøj, men jeg ved fra mig selv, at jeg besøger min egen blog meget:

Jeg lægger kommentarer, jeg bruger preview funktionen en del, inden jeg endelig poster et indlæg.

Dette, og alt det andet jeg laver på min egen blog, kommer jo i sagens natur til at optræde i Google Analytics. Men det behøver det ikke. Ved hjælp af programmeringssproget PHP, kan du nemlig sige, at Analytics-scriptet ikke skal gøres, hvis en bruger er logget ind på bloggen.

Bemærk: Dette eksempel gælder kun WordPress-blogs, men det kan godt være, noget lignende virker på andre blogplatforme. Bemærk desuden også, at du skal have adgang til kildekoden til dit tema, så du er nok nødt til at have din egen WordPress-installation.

Når det er sagt, så lad os gå i gang.

  1. Gå ind under "Design" (i WordPress 2.5, hedder "Udseende" i tidligere versioner) og "Temaredigering".
  2. Vælg den fil, hvor Google Analytics-koden optræder, dette er oftest footer.php, hvis du følger Googles anvisninger med hensyn til placering af koden.

Her er koden, som du skal indsætte. Erstat <Google Analytics-kode> med din Google Analytics-kode.

<?php if ($user_ID) : ?>

<!-- bruger logget ind, kører ikke Google Analytics-script -->

<?php else : ?>

<Google Analytics-kode>

<?php endif; ?>

Sværere er det faktisk ikke. Hvis parameteren "user_ID" eksisterer (og det gør den, når brugeren er logget ind) så skal der ikke ske noget, men hvis "user_ID" ikke eksisterer, så skal Google Analytics-koden køres.

Du kan også bruge denne teknik med andre statistik-scripts, for eksempel MyBlogLog.

Til de interesserede kan jeg oplyse, at jeg har "stjålet" koden fra WordPress' egen kontaktformular, der skjuler "Navn"-, "E-mail"- og "Website"-felterne, hvis brugeren er logget ind.

Online Minds kører nu WordPress 2.5

Det fjerde WordPress DK-meetup lakker mod enden. Endelig oversættelse af WordPress 2.5 er snart på nettet. [Læs mere]

Så er WordPress DK 2.5 meetup ved at være ved vejs ende, og det var ikke uden problemer.

For da.wordpress.org (det officielle sted for WordPress-udgivelser på dansk) virkede ikke, så vi kunne ikke få uploadet den danske udgave af WordPress 2.5.

I stedet blev der oprettet en .zip-fil, som de tilstedeværende til meetup'et har kunnet hente og opgradere med. Der var en lille fejl i oversættelsen ("Vix" i stedet for "Vis"), som nu er rettet, og WordPress 2.5 på dansk vil forhåbentligt snart være at finde på da.wordpress.org.

Men hvis du oplever nogle problemer her på Online Minds, som kan skylles, at vi nu kører WordPress 2.5 (ikke at den på nogen måde er ustabil :-)), så gør os lige opmærksom på det.

Der kommer lige et kort indlæg her, når den endelige oversættelse er på plads.

Kim tog nogle billeder, og jeg så også andre med kameraer, men ved ikke lige, hvor deres billeder er landet.

WordPress 2.3.3

Ding dong! Så er det atter tid for alle WordPress'ere derude til at opdatere.

Som René har annonceret på den officielle blog, så er WordPress 2.3.3 klar på dansk. Der er instruktioner i blogindlægget. På den officielle WordPress-udviklingsblog kan du læse om, hvad der er ændret i den nye version.

Bigups til René for at have oversættelsen klar så hurtigt!

Ding dong! Så er det atter tid for alle WordPress'ere derude til at opdatere.

Som René har annonceret på den officielle blog, så er WordPress 2.3.3 klar på dansk. Der er instruktioner i blogindlægget. På den officielle WordPress-udviklingsblog kan du læse om, hvad der er ændret i den nye version.

Bigups til René for at have oversættelsen klar så hurtigt!

WordPress-plugin: Dræb krøllede citationstegn

Få så de krøllede WordPress-citationstegn rettet ud! :-) [Læs mere]

Er du, ligesom jeg, træt af de "krøllede" citationstegn ("), som WordPress (DK) laver? De er blandt andet irriterende, hvis man skriver kode og skal kopiere det over i den faktiske kode — så virker det ikke, før man har indsat ordentlige citationstegn!

Fear not, der er hjælp derude. I tidernes morgen tippede René mig nemlig om plugin'et Unfancy Quote.

Den indsætter "rigtige" citationstegn i stedet for de krøllede banditter, som man ikke kan bruge til noget ;-)

Unfancy Quote virker også på WordPress 2.3.2, skønt der står "WordPress 2.0" på hjemmesiden.

Sådan flytter du din WordPress-blog

Sådan flytter du fra en WordPress blog til en anden og sikrer, at der er et fornuft link mellem de to blogs, så eventuelle læsere af den gamle, kan finde det samme indlæg på den nye. [Læs mere]

Nogle gange sker det, at man må flytte sin blog, således at den får en ny adresse. Et problem er dog, at de gamle blogindlæg ligger i søgemaskinernes index og, måske, blandt folks foretrukne, og det går jo ikke, hvis de pludseligt lægger en kommentar på den gamle blog, som man ikke holder øje med længere.

Men: Takket være PHP — som i øjeblikket er mit svar på alt ;-) — kan man faktisk lave et link, som automatisk linker til det samme indlæg på den nye blog.

Det kræver blot, at du flytter din blog. Men har du en WordPress af nyere dato, er det så nemt som at klø sig i nakken. Måske endda nemmere!

I WordPress klikker du Håndter –> Indlæg –> Eksporter. Eksporter alt det, du har brug for. Når den er færdig står du med en .xml-fil med alt, hvad du har eksporteret.

Nu går du over i din nye blog, som formentlig er gabende tom. Klik på Håndter –> Indlæg –> Importer og klik på "WordPress", formentlig nederst i listen.

Find din fil og upload og importer den. Lad WordPress gøre sit arbejde færdigt og voila! Så har du alle dine indlæg, kommentarer og alt det andet på plads.

Nu skal der så skabes et link i mellem de gamle og de nye indlæg. Her bruger vi PHP-funktionen "str_replace". Den gør det, at den finder et ord eller en sætning, i et område, som du definerer, og erstatter den med noget andet andet, som du så også definerer.

I PHP skriver man: str_replace("1", "2", "3").

  1. Den tekst der skal erstattes
  2. Den tekst der skal erstattes med
  3. Den tekst, som der skal ledes i

I PHP-manualen er der nogle gode eksempler.

Anyway, tilbage til vores WordPress. Det er vigtigt, at du har samme permalink-struktur begge steder. I dette tilfælde, har vi den dato- og navnebaserede, som genererer links som http://www.test.dk/2008/01/11/dette-er-en-test.

Har du det, er det bare at gå i gang.

Vi ved jo, at de sidste led (fra /årstal og frem) er det samme for begge blogs, så str_replace behøver kun gælde for det, der reelt har ændret sig. Forvirret? Lad os tage et eksempel:

For nyligt flyttede jeg min blogcentral.dk/newmedia-blog til blog.larskjensen.dk. Og da det kun er starten af URL'en, der skal ændres, skriver jeg altså:

str_replace("blogcentral.dk/newmedia", "blog.larskjensen.dk", get_permalink($id))

Det sidste led — get_permalink($id) — henter URL-adressen for det pågældende indlæg, og str_replace erstatter "blogcentral.dk/newmedia" med "blog.larskjensen.dk" således at:

http://blogcentral.dk/newmedia/2008/01/06/new-widget-management-in-wordpress-25/

bliver til:

http://blog.larskjensen.dk/2008/01/06/new-widget-management-in-wordpress-25/

Smart, ikk?

Nu skal vi blot have skrevet den tekst ind. Det kan være gøre ved at sætte en parameter til at være vores str_replace og så sætte det ind som et HTML-link ved hjælp af PHP's "echo"-funktion:

<? $newurl = str_replace("blogcentral.dk/newmedia", "blog.larskjensen.dk", get_permalink($id));?>
<a href="<? echo $newurl; ?>"><? echo $newurl; ?></a>

For at hjælpe vores læsere kan vi tilsætte lidt tekst, som forklarer, at bloggen er flyttet og at kommentarer ikke bliver læst, men at de kan finde blogindlægget andetsteds:

<p>Whoops! This blog is closed and comments will not be read. Check <a href="http://blog.larskjensen.dk" target="_blank">blog.larskjensen.dk>/a< instead. If you want to leave a comment, please find this post at its new location:</p>

<? $newurl = str_replace("blogcentral.dk/newmedia", "blog.larskjensen.dk", get_permalink($id));?>
<a href="<? echo $newurl; ?>"><? echo $newurl; ?></a>

Nu har en person, der læser et af dine indlæg på din gamle blog et link, som han/hun kan klikke på og komme til det rigtige indlæg.

Bemærk: Al PHP-kode skal være i mellem en <?-tag og en ?>-tag:

<? php-kode bla bla bla ?>

Nu skal denne kode blot indsættes i den side, som indeholder hvert enkelt indlæg i WordPress. Det er typisk "Enkelt side" i WordPress i temaredigeringen, mens andre temaer, bruger den samme fil (typisk "theloop.php") til enkelte indlæg som til hele forsiden af din blog.

Under "the_content" indsætter du nu din kode. Sørg for at lave et nyt afsnit efter det <div>, så du ikke ødelægger det såkaldte "loop", som henter dine indlæg ind.

Få heat map til din WordPress-blog

Det er ikke raketvidenskab at få et heat map på din blog/hjemmeside, der viser dig, hvor på din side folk klikker. Et simpelt plugin kan faktisk gøre det. [Læs mere]

En af de ting, du kan bruge, når du vil danne dig et overblik over, hvordan folk bruger din blog/hjemmeside er heatmaps.

Blandt andet bruger Poynter Institute heatmaps til deres Eyetrack-undersøgelser. Jo mere deltagerne i projektet kigger på et sted på kortet, jo mere intens (i dette tilfælde rød) bliver det område, som alle deltagerne har kigget på. Derved kan man finde ud af, hvor på siden folks fokus ligger.

Det kan vi af gode grunde ikke gøre med vores WordPress-sider, da vi ikke kan give alle dem, der besøger vores sider særlige briller på. Men vi kan få det næstbedste indenfor heatmaps: Kort over, hvor på din side, folk klikker. Efter samme model: Jo flere kliks, jo mere "intens" bliver et område af din side.

Her er hvad du skal bruge:

Hent plugin'et og følg instruktionerne — that is, upload det til din plugins-mappe og aktivér det. Under "Indstillinger"/"Options" –> "Click Tracking" kan du ændre indstillinger for plugin'et. Vent herefter på at nogle besøger din side.

Når du så vil undersøge hvor på din side, folk klikker, lokker du ind i administrations-delen af din blog. Under "Kontrolpanel"/"Dashboard" finder du et link, der hedder "Click Tracking". Klik dér.

Plugin'et viser dig nu forsiden af din blog/hjemmeside med de steder, hvor folk har klikket markeret med prikker.

Lige under overskriften "Click tracking" kan du filtrere efter browser og vælge, hvilken side, du vil se heatmap for. Plugin'et fortæller dig sågar, hvor mange klik, der har været på de forskellige sider.

Det kan da ikke være nemmere? :-)

WordPress 2.3 + nyt tema

Puha. Så er der opgraderet til WordPress 2.3. Det betyder lidt ændringer her på sitet. [Læs mere]

Ja, så fik også vi opdateret til den nyeste version af WordPress (DK).

Det betød blandt andet, at det gamle tema — "Deliciously Blue" — knækkede, da det ikke understøttede WordPress' nye taggingstruktur.

Så sammen med opgraderingen fik vi også lige et nyt tema: Mandigo. Vi håber, I synes om det :-)

Der er stadig nogle steder rundt omkring der ikke er helt oversat eller helt optimale med den nye version, men det bliver løbende rettet. Så expect nogle få glitches ;-)

Til gengæld har vi med det nye tema fået nogle lækre features. Bl.a. at du kan kollapse sidebaren eller de enkelte indlæg på siden. Det fungerer ved hjælp af knapperne til højre for hver indlægsoverskrift.