Hold styr på de Twitter-følgere, der dropper dig

De færreste Twitter-skribenter er meget for at indrømme, at de holder skarpt øje med, hvor stor antallet af følgere er på deres profil. Det indrømmer jeg gerne, at jeg gør – på samme måde som jeg lejlighedsvis Googler mig selv eller studerer statistikkerne på min blog samt tænker "Næ dog ", hvis Klout fortæller mig, at min score er gået op – eller ned.

Vi er 'suckers' for anerkendelse – og derfor studerer vi alle tal, der kan siges at være udtryk for dette, uanset hvor spinkel den reelle kobling kan være.

Der er mange værktøjer derude, der kan fortælle dig noget om, hvem dine followers er d.v.s når det drejer sig om interesser, alder, geografisk placering mv. Det kan Twitters eget analyseværktøj Twitter Analytics så glimrende fortælle.

twitter-analyse

Men hvem holder op med at følge dig – og hvornår sker det?

Et af de bedste værktøjer , som jeg har oplevet , er Unfollowers.com, der både tracker Twitter og Instagram – og du logger på med enten din Twitterprofil eller tilsvarende Instagramprofil.

I løbet af få minutter er den koblet på al den statistik, som Twitter genererer i forhold til dine følgere – og dem, som du følger.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.54.25

Du starter altid med at se, hvem der har unfollowed dig på det seneste – og du kan se, hvorvidt du følger dem . I så fald er der i stedet for en grøn knap med "Follow", en rød knap med "Unfollow", hvis du så vil holde op med at følge dem.

Der er rige muligheder for at dykke ned i diverse data – f.eks. hvis du kigger i venstre spalte. Her kan du under dem, der følger dig, tjekke , hvem der er inaktive – og hvem der er Fake Following – d.v.s. profiler, der ikke tweeter selv , men blot følger – og derfor måske er Zombie Profiler .
Du kan se, hvem der følger dig tilbage – og hvem der ikke gør samt – under @mentions tracker, hvem der nævner dig i Tweets.

Fordelen ved Unfollowers er bl.a. , at du kan se, hvorvidt der er et mønster i, hvornår folk dropper at følge dig. Er det , når du tweeter hyppigt eller sker det, når du går uden for "dit stofområde"; d.v.s du skriver om tech  og pludselig kommer der fem tweets om #Xfactordk.

I højre spalte er der mulighed for, at du kan oprette "Filtre" på en lang række parametre og med forskellige sorteringer.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.56.14

Du kan gemme dine filtre, men efter et vist datatræk, kræver Unfollower , at du køber en Pro-udgave med flere features.

Jeg synes, at det er nemt at bruge – og jeg er slet ikke færdig med at udforske mulighederne i systemet.

Skriv imidlertid gerne i kommentarfeltet, hvis du kender en anden service, som du bruger til din tilfredshed.

Vil du følge mig på Twitter, så er det @kimelmose, mens Lars fornuftigvis har sikret sig @larskjensen :-)

Hvad siger folk om dig på Twitter?

Overvågning af hvad der bliver skrevet og sagt om bestemte personer, firma eller organisation på de sociale fora er vigtig for mange kommunikationsafdelinger, dels som del af konkurrentovervågning eller viden om, hvordan omverdenen ser på ens organisation.

På den fremragende blog 10.000 Words – skrevet af den digitale journalist Mark S. Luckie under sloganet "Where journalism meets tech" – faldt jeg over en kort instruktiv liste over 10 værktøjer og  tjenester, der gør det muligt at overvåge, hvad der bliver skrevet på Twitter.

Nogle af tjenesterne er kendt af de fleste Twitterbrugere:

  • Desktop Twitter-klienten Tweetdeck der bl.a. har den styrke, at man kan oprette lister ud fra søgninger på ord og hashtags # på  emner og personer.
  • Twitters søgetjeneste Twitter Search hvor man kan søge i real-tid på, hvad der bliver skrevet på tjenesten

Dertil kommer tjenester som

  • Social Mention – overvågningstjeneste der søger på alle sociale tjenester på navne og termer.
  • Twitterfall er en anden onlinetjeneste, hvor du taster søgetermer ind, følger de såkaldte trends på Twitter, dvs hvad der i særlig grad bliver tweetet om lige nu.

Det er også muligt at se, hvordan man selv – som person eller organisation – ligger på Twitter med hensyn til at blive retweetet – dvs at ens tweets bliver citeret af andre twitterbrugere –  og nævnt i andres tweets.

  • Twittratr – her kan man se om tweets har været positive, negative eller neutrale om et søgeord.
  • Retweetrank – hvor ofte bliver dine tweets sendt videre ud i netværket – dvs retweetet?
  • BackTweet – hvor mange og hvem linker ind til dit website fra Twitter? Det kan du se her ved at taste din url ind.
  • TweetReach – hvor langt rækker dine tweets ud i verdenen? Det kan du måle med tjenesten, der følger spredningen af dine tweets. Skriv et hashtag, usædvanligt ord brugt i dit tweet – og så hvor langt det nåede rundt i verden. 
  •  Umapper  -Hvem tweeter om det samme emne i nærheden af dig ?
  • Favstar – har nogen på nettet været så begejstret for et af dine tweets, så det fik en favoritstjerne, så kan du finde ud af det her.

Se listen med Mark S. Luckies forklaringer på 10.000 Words – og vid, at den jo ikke er udtømmende for, hvad der findes derude.

Jeg benytter eksempelvis tjenesten HootSuite til at tweete fra, fordi du nemt kan håndtere flere Twitterkontis og ligeledes – som Tweetdeck – kan oprette et utal af lister ud fra søgninger.

Du er velkommen til at bidrage med de værktøjer, du selv bruger – blot lig et link i kommentarfeltet.