Hold styr på de Twitter-følgere, der dropper dig

De færreste Twitter-skribenter er meget for at indrømme, at de holder skarpt øje med, hvor stor antallet af følgere er på deres profil. Det indrømmer jeg gerne, at jeg gør – på samme måde som jeg lejlighedsvis Googler mig selv eller studerer statistikkerne på min blog samt tænker "Næ dog ", hvis Klout fortæller mig, at min score er gået op – eller ned.

Vi er 'suckers' for anerkendelse – og derfor studerer vi alle tal, der kan siges at være udtryk for dette, uanset hvor spinkel den reelle kobling kan være.

Der er mange værktøjer derude, der kan fortælle dig noget om, hvem dine followers er d.v.s når det drejer sig om interesser, alder, geografisk placering mv. Det kan Twitters eget analyseværktøj Twitter Analytics så glimrende fortælle.

twitter-analyse

Men hvem holder op med at følge dig – og hvornår sker det?

Et af de bedste værktøjer , som jeg har oplevet , er Unfollowers.com, der både tracker Twitter og Instagram – og du logger på med enten din Twitterprofil eller tilsvarende Instagramprofil.

I løbet af få minutter er den koblet på al den statistik, som Twitter genererer i forhold til dine følgere – og dem, som du følger.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.54.25

Du starter altid med at se, hvem der har unfollowed dig på det seneste – og du kan se, hvorvidt du følger dem . I så fald er der i stedet for en grøn knap med "Follow", en rød knap med "Unfollow", hvis du så vil holde op med at følge dem.

Der er rige muligheder for at dykke ned i diverse data – f.eks. hvis du kigger i venstre spalte. Her kan du under dem, der følger dig, tjekke , hvem der er inaktive – og hvem der er Fake Following – d.v.s. profiler, der ikke tweeter selv , men blot følger – og derfor måske er Zombie Profiler .
Du kan se, hvem der følger dig tilbage – og hvem der ikke gør samt – under @mentions tracker, hvem der nævner dig i Tweets.

Fordelen ved Unfollowers er bl.a. , at du kan se, hvorvidt der er et mønster i, hvornår folk dropper at følge dig. Er det , når du tweeter hyppigt eller sker det, når du går uden for "dit stofområde"; d.v.s du skriver om tech  og pludselig kommer der fem tweets om #Xfactordk.

I højre spalte er der mulighed for, at du kan oprette "Filtre" på en lang række parametre og med forskellige sorteringer.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.56.14

Du kan gemme dine filtre, men efter et vist datatræk, kræver Unfollower , at du køber en Pro-udgave med flere features.

Jeg synes, at det er nemt at bruge – og jeg er slet ikke færdig med at udforske mulighederne i systemet.

Skriv imidlertid gerne i kommentarfeltet, hvis du kender en anden service, som du bruger til din tilfredshed.

Vil du følge mig på Twitter, så er det @kimelmose, mens Lars fornuftigvis har sikret sig @larskjensen :-)

Få Twitter-mentions/-omtale af dine indlæg vist som kommentarer eller trackbacks

Har du en WordPress-blog eller -website og gerne vil vise de Twitter-opdateringer ('tweets'), der linker til dine blogindlæg eller kommentarer (i Twitter-termer kaldet 'mentions'), kan du installere udvidelsen/plugin'et Twitter Mentions As Comments (sigende navn, ikke sandt?) på din blog/website, så kører det.

I indstillingerne for plugin'et kan du vælge, om du vil have Twitter-omtalerne vist som kommentarer eller trackbacks (en indikation på dit indlæg/artikel om, at nogen har linket til det – og et link derhen, hvor det sker). Efter kort tid valgte jeg det sidste, da jeg synes, det fungerer bedst. Derudover er et Twitter-mention jo basalt set netop et trackback, og ikke en kommentar – og det mudrer hurtigt en kommentartråd, hvis nogle af kommentarerne er skrevet på Twitter og ikke på selve bloggen.

Således ser det ud som kommentarer. Ooooog som trackbacks.

Bemærk, at det herudover kan være forskelligt fra WordPress-tema til tema hvordan, trackbacks (og egentlig også kommentarer) vises.

Det smarte ved at gøre det på denne måde er, at du får dine Twitter-mentions ind i WordPress' eget kommentarsystem, hvor du kan moderere dem, som du plejer.

Hvad siger folk om dig på Twitter?

Overvågning af hvad der bliver skrevet og sagt om bestemte personer, firma eller organisation på de sociale fora er vigtig for mange kommunikationsafdelinger, dels som del af konkurrentovervågning eller viden om, hvordan omverdenen ser på ens organisation.

På den fremragende blog 10.000 Words – skrevet af den digitale journalist Mark S. Luckie under sloganet "Where journalism meets tech" – faldt jeg over en kort instruktiv liste over 10 værktøjer og  tjenester, der gør det muligt at overvåge, hvad der bliver skrevet på Twitter.

Nogle af tjenesterne er kendt af de fleste Twitterbrugere:

  • Desktop Twitter-klienten Tweetdeck der bl.a. har den styrke, at man kan oprette lister ud fra søgninger på ord og hashtags # på  emner og personer.
  • Twitters søgetjeneste Twitter Search hvor man kan søge i real-tid på, hvad der bliver skrevet på tjenesten

Dertil kommer tjenester som

  • Social Mention – overvågningstjeneste der søger på alle sociale tjenester på navne og termer.
  • Twitterfall er en anden onlinetjeneste, hvor du taster søgetermer ind, følger de såkaldte trends på Twitter, dvs hvad der i særlig grad bliver tweetet om lige nu.

Det er også muligt at se, hvordan man selv – som person eller organisation – ligger på Twitter med hensyn til at blive retweetet – dvs at ens tweets bliver citeret af andre twitterbrugere –  og nævnt i andres tweets.

  • Twittratr – her kan man se om tweets har været positive, negative eller neutrale om et søgeord.
  • Retweetrank – hvor ofte bliver dine tweets sendt videre ud i netværket – dvs retweetet?
  • BackTweet – hvor mange og hvem linker ind til dit website fra Twitter? Det kan du se her ved at taste din url ind.
  • TweetReach – hvor langt rækker dine tweets ud i verdenen? Det kan du måle med tjenesten, der følger spredningen af dine tweets. Skriv et hashtag, usædvanligt ord brugt i dit tweet – og så hvor langt det nåede rundt i verden. 
  •  Umapper  -Hvem tweeter om det samme emne i nærheden af dig ?
  • Favstar – har nogen på nettet været så begejstret for et af dine tweets, så det fik en favoritstjerne, så kan du finde ud af det her.

Se listen med Mark S. Luckies forklaringer på 10.000 Words – og vid, at den jo ikke er udtømmende for, hvad der findes derude.

Jeg benytter eksempelvis tjenesten HootSuite til at tweete fra, fordi du nemt kan håndtere flere Twitterkontis og ligeledes – som Tweetdeck – kan oprette et utal af lister ud fra søgninger.

Du er velkommen til at bidrage med de værktøjer, du selv bruger – blot lig et link i kommentarfeltet.

Facebook kopierer Twitter og lancerer @mention

Facebook introducerer også en @mention-funktion, som den, du kender fra Twitter. Bliver den brugt, kan du følge med i, hvem der taler om dig og om hvad.

Folk, der bruger Twitter, er vant til at svare hinanden og/eller involvere flere andre twittere ved at skrive '@den-anden-persons-profilnavn'.

facebookatmention

Den funktion blev natten til den 15. september 2009 også introduceret på Facebook. '@mention' bliver den kaldt, og den virker umiddelbart, som den velkendte Twitter-ditto.

Ved at bruge @mention, kan du sikre, at den pågældende person får en mail (notification). Altså hvis dit navn optræder i en samtale et andet sted, så får du besked om og et link til pågældende samtale. Lidt som det, du måske kender fra Facebooks billedhåndtering, hvor tag'ede personer også får besked.

Skybrud.dk's Anders Stentebjerg har lavet en lille demo-film, der viser den ultra-banale, men ikke uvæsentlige @mention funktion i praksis.

Lars K. Jensen har i Medieblogger-indlægget 'Nu kan du tagge dine venner i Facebook-opdateringer' også skrevet om den nye @mention funktion.

Se tweets om den side du er på – Topsy-bookmarklet til din browser

Få en knap i din browser, så du nemt kan se tweets om den side, du er på.

Jeg har tidligere skrevet om Twitter-søgemaskinen Topsy, som gør det muligt at se tweets om en speciel hjemmeside.

Nu har jeg så konstrueret en såkaldt "bookmarklet", som du kan placere i din browsers værktøjslinje. Så vil du blive taget til Topsy, som vil vise dig tweets om den side, du er på. Det er meget lige til, ik? :-)

Træk dette link til din browsers værktøjslinje: Topsy it!

Topsy: Se hvem der tweeter om din blog

Ved hjælp af søgemaskinen Topsy kan du se, hvem der omtaler din hjemmeside/blog – se her hvordan.

topsy-logoVed lidt af et tilfælde faldt jeg over søgemaskinen Topsy, der søger i tweets på Twitter.

"Hvad skal jeg med endnu en Twitter-søgning? Jeg har jo allerede Twitter Search," siger du måske. Jo, med Topsy kan du nemlig søge på, hvem der Twitter om din blog eller hjemmeside – selvfølgelig kun hvis de linker til dig.

Topsy har nemlig søgeparametren 'site', som det også kendes fra Google, det vil sige, at man kan begrænse sin søgning til et site. Vil jeg for eksempel se, hvem der har tweetet om min blog på medieblogger.dk, så søger jeg på "site:medieblogger.dk".

Her får jeg en liste over de mest tweetede indlæg, samt hvor mange gange, de er tweetet. Det smarte er, at Topsy samtidig 'dekoder' de URL-forkortere, der måtte være brugt, som for eksempel TinyURL og bit.ly. Fikst.

Topsy har desværre ingen RSS-funktionalitet, så man kan overvåge (selvom det er oplagt!), men til gengæld er der et API på vej, det skriver folkene bag i hvert fald på Twitter, så måske der kommer noget til os der.

Indtil da må vi altså nøjes med den basale søgefunktionalitet.

BackTweets – så ved du hvor mange, der twitter om dig

Hvis du vil vide, hvor mange brugere, der har linket til dig og dine sider via twitter, kan du bruge featuren 'BackTweets'. Her kan du også tidsafgrænse din søgning.

Jeg faldt lige over en skøn lille feature, som I sikkert alle sammen allerede har opdaget.

BackTweets, hedder den. Den korte forklaring er, at du her kan tjekke, hvor mange, der har twittet dig og dine sider. Lad mig med det samme anbefale 'advanced search'.

backtweets dump01

Her kan du nemlig tidsafgrænse din søgning. For eksempel som her nedenfor, hvor jeg vil vide, hvor mange der har linket til Mediawatch via Twitter, i gennem de seneste 4 måneder (25. marts til 22. juli 2009)

backtweets dump02

Og det uhyrligt spændende svar er: 175 :-)

P.S.: I samme periode var der 328.288 der twittede og linkede til den engelske avis The Guardian.

Brug samme Gmail konto til – eksempelvis – flere Twitter-konti

Med Gmail kan du bruge den samme e-mail-adresse til at lave flere e-mail-adresser. Forvirret? Læs med her.

Gmail. Er der noget, den ikke kan? Hvis du ikke kender dette tip i forvejen, er der nu i hvert fald en ting mere, som Gmail kan gøre for dig :-)

En ting ved mikrotjenesten Twitter er, at man kun kan have en konto per e-mail-adresse. Det vil sige, at man enten skal have flere mail-adresser i baghånden eller oprette nye, hvis man vil have mere end en Twitter-konto.

Altså, medmindre man bruger Gmail. Her er nemlig et simpelt tip, hvordan du kan bruge den samme Gmail-adresse til at lave flere e-mail-adresser. Svaret er: +

Ved hjælp af plus-tegnet kan du nemlig lave tilføjelser til din Gmail-konto. Gmail-postserverne genkender dette plus-tegn og sender mailen til den e-mail-adresser, der står før plustegnet. Forvirret? Det behøver du ikke være. Lad os tage et eksempel.

Lad os sige, du har mailadressen skrivtilmig@gmail.com. Hvis du nu allerede har eksempelvis en Twitter-konto og vil have en ny, eller blot skal bruge en ny e-mail-adresse, for eksempel til et nyhedsbrev, kan du skrive følgende:

skrivtilmig+twitter@gmail.com

Dette ser Twitter som en ny mail-adresse, og derfor kan du oprette kontoen. Samtidig lander e-mails i den rigtige indbakke.

Hvis du har yderligere lyst til at sætte dine e-mails lækkert op, kan du bruge filtre i Gmail, således at e-mails sendt til 'skrivtilmig+twitter@gmail.com' får label'et "Twitter" eller lignende.

Hold nemt styr på flere Twitterkonti

Hvis du er journalist eller kommunikationsmedarbejder, der bestyrer flere Twitterkonti og desuden ikke nødvendigvis sidder ved den samme computer hver dag (og derfor ikke kan bruge desktopklienter som Twirhl, Tweetdeck eller Seesmic ), er Hootsuite et udmærket værktøj til dig.

Det er nemt , webbaseret værktøj, hvor du logger ind og skriver i et felt som på Twitters webbrugerflade.

Skriv dit tweet i skrivefeltet og vælg hvor mange kontis det skal ud på.
Skriv dit tweet i skrivefeltet og vælg hvor mange kontis det skal ud på.

Imidlertid kan du ved at hakke de enkelte kontis poste samme tweet på flere forskellige konti – eksempelvis hvis du på dit medie har en konto for fx breaking news og en for indland .

Desuden har du muligheden for at tidsindstille dit tweet, så det bliver publiseret på et senere tidspunkt. Endvidere kan du – hvis du har en blog – tilknytte dit feed til Hootsuite og på den måde poste til bloggen fra webtjenesten.

Hootsuite er indrettet til at blive brugt af teams, fordi du kan tilknytte flere brugere til at have adgang til at poste på de forskellige Twitter-konti.

Du har de samme funktionaliteter som på Twitters webudgave: svar og direkte beskeder .