Hold styr på de Twitter-følgere, der dropper dig

De færreste Twitter-skribenter er meget for at indrømme, at de holder skarpt øje med, hvor stor antallet af følgere er på deres profil. Det indrømmer jeg gerne, at jeg gør – på samme måde som jeg lejlighedsvis Googler mig selv eller studerer statistikkerne på min blog samt tænker "Næ dog ", hvis Klout fortæller mig, at min score er gået op – eller ned.

Vi er 'suckers' for anerkendelse – og derfor studerer vi alle tal, der kan siges at være udtryk for dette, uanset hvor spinkel den reelle kobling kan være.

Der er mange værktøjer derude, der kan fortælle dig noget om, hvem dine followers er d.v.s når det drejer sig om interesser, alder, geografisk placering mv. Det kan Twitters eget analyseværktøj Twitter Analytics så glimrende fortælle.

twitter-analyse

Men hvem holder op med at følge dig – og hvornår sker det?

Et af de bedste værktøjer , som jeg har oplevet , er Unfollowers.com, der både tracker Twitter og Instagram – og du logger på med enten din Twitterprofil eller tilsvarende Instagramprofil.

I løbet af få minutter er den koblet på al den statistik, som Twitter genererer i forhold til dine følgere – og dem, som du følger.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.54.25

Du starter altid med at se, hvem der har unfollowed dig på det seneste – og du kan se, hvorvidt du følger dem . I så fald er der i stedet for en grøn knap med "Follow", en rød knap med "Unfollow", hvis du så vil holde op med at følge dem.

Der er rige muligheder for at dykke ned i diverse data – f.eks. hvis du kigger i venstre spalte. Her kan du under dem, der følger dig, tjekke , hvem der er inaktive – og hvem der er Fake Following – d.v.s. profiler, der ikke tweeter selv , men blot følger – og derfor måske er Zombie Profiler .
Du kan se, hvem der følger dig tilbage – og hvem der ikke gør samt – under @mentions tracker, hvem der nævner dig i Tweets.

Fordelen ved Unfollowers er bl.a. , at du kan se, hvorvidt der er et mønster i, hvornår folk dropper at følge dig. Er det , når du tweeter hyppigt eller sker det, når du går uden for "dit stofområde"; d.v.s du skriver om tech  og pludselig kommer der fem tweets om #Xfactordk.

I højre spalte er der mulighed for, at du kan oprette "Filtre" på en lang række parametre og med forskellige sorteringer.

Skærmbillede 2015-03-18 kl. 07.56.14

Du kan gemme dine filtre, men efter et vist datatræk, kræver Unfollower , at du køber en Pro-udgave med flere features.

Jeg synes, at det er nemt at bruge – og jeg er slet ikke færdig med at udforske mulighederne i systemet.

Skriv imidlertid gerne i kommentarfeltet, hvis du kender en anden service, som du bruger til din tilfredshed.

Vil du følge mig på Twitter, så er det @kimelmose, mens Lars fornuftigvis har sikret sig @larskjensen :-)

Sådan undgår du at optræde i din egen Google Analytics-statistik

Hvis du vil have ren statistik for din WordPress-blog så kan du sørge for, at dit Google Analytics-script (eller andet statistikscript) ikke køres, når du er logget ind [Læs mere]

Google Analytics er et vanvittigt stærkt analyseværktøj, men jeg ved fra mig selv, at jeg besøger min egen blog meget:

Jeg lægger kommentarer, jeg bruger preview funktionen en del, inden jeg endelig poster et indlæg.

Dette, og alt det andet jeg laver på min egen blog, kommer jo i sagens natur til at optræde i Google Analytics. Men det behøver det ikke. Ved hjælp af programmeringssproget PHP, kan du nemlig sige, at Analytics-scriptet ikke skal gøres, hvis en bruger er logget ind på bloggen.

Bemærk: Dette eksempel gælder kun WordPress-blogs, men det kan godt være, noget lignende virker på andre blogplatforme. Bemærk desuden også, at du skal have adgang til kildekoden til dit tema, så du er nok nødt til at have din egen WordPress-installation.

Når det er sagt, så lad os gå i gang.

  1. Gå ind under "Design" (i WordPress 2.5, hedder "Udseende" i tidligere versioner) og "Temaredigering".
  2. Vælg den fil, hvor Google Analytics-koden optræder, dette er oftest footer.php, hvis du følger Googles anvisninger med hensyn til placering af koden.

Her er koden, som du skal indsætte. Erstat <Google Analytics-kode> med din Google Analytics-kode.

<?php if ($user_ID) : ?>

<!-- bruger logget ind, kører ikke Google Analytics-script -->

<?php else : ?>

<Google Analytics-kode>

<?php endif; ?>

Sværere er det faktisk ikke. Hvis parameteren "user_ID" eksisterer (og det gør den, når brugeren er logget ind) så skal der ikke ske noget, men hvis "user_ID" ikke eksisterer, så skal Google Analytics-koden køres.

Du kan også bruge denne teknik med andre statistik-scripts, for eksempel MyBlogLog.

Til de interesserede kan jeg oplyse, at jeg har "stjålet" koden fra WordPress' egen kontaktformular, der skjuler "Navn"-, "E-mail"- og "Website"-felterne, hvis brugeren er logget ind.

Få heat map til din WordPress-blog

Det er ikke raketvidenskab at få et heat map på din blog/hjemmeside, der viser dig, hvor på din side folk klikker. Et simpelt plugin kan faktisk gøre det. [Læs mere]

En af de ting, du kan bruge, når du vil danne dig et overblik over, hvordan folk bruger din blog/hjemmeside er heatmaps.

Blandt andet bruger Poynter Institute heatmaps til deres Eyetrack-undersøgelser. Jo mere deltagerne i projektet kigger på et sted på kortet, jo mere intens (i dette tilfælde rød) bliver det område, som alle deltagerne har kigget på. Derved kan man finde ud af, hvor på siden folks fokus ligger.

Det kan vi af gode grunde ikke gøre med vores WordPress-sider, da vi ikke kan give alle dem, der besøger vores sider særlige briller på. Men vi kan få det næstbedste indenfor heatmaps: Kort over, hvor på din side, folk klikker. Efter samme model: Jo flere kliks, jo mere "intens" bliver et område af din side.

Her er hvad du skal bruge:

Hent plugin'et og følg instruktionerne — that is, upload det til din plugins-mappe og aktivér det. Under "Indstillinger"/"Options" –> "Click Tracking" kan du ændre indstillinger for plugin'et. Vent herefter på at nogle besøger din side.

Når du så vil undersøge hvor på din side, folk klikker, lokker du ind i administrations-delen af din blog. Under "Kontrolpanel"/"Dashboard" finder du et link, der hedder "Click Tracking". Klik dér.

Plugin'et viser dig nu forsiden af din blog/hjemmeside med de steder, hvor folk har klikket markeret med prikker.

Lige under overskriften "Click tracking" kan du filtrere efter browser og vælge, hvilken side, du vil se heatmap for. Plugin'et fortæller dig sågar, hvor mange klik, der har været på de forskellige sider.

Det kan da ikke være nemmere? :-)

Introduktion til MyBlogLog

MyBlogLog blev kendt, da Yahoo! købte tjenesten. Men hvad er MyBlogLog helt præcist? [Læs mere]

MyBlogLog-tjenesten blev først for alvor kendt, da Yahoo slog til og købte den i starten af i år.

Men hvad er MyBlogLog?

MyBlogLog er primært to ting. Et community for bloggere, og deres blogs, og en statistik-service til din(e) blog(s).

Først community-delen
MyBlogLog fungerer på den måde, at man, når man har oprettet sig, kan oprette sin blog i MyBlogLog-regi. Her er brugere af WordPress (DK) og andre udbredte tjenester heldige, da MyBlogLog automatisk genkender disse.

Når din blog så er oprettet får den sin egen side. Besøg Online Minds' side på MyBlogLog.

På den side kan du se, hvilke brugere af MyBlogLog, der har besøgt din blog — såfremt de har været logget ind på MyBlogLog, mens de surfede forbi din blog.

Alle kan også bruge tags til at beskrive din blog, så den er nemmere at finde for andre, der beskæftiger sig med samme emne, eller bare gerne vil følge emnet.

Endnu har vores MyBlogLog-community ikke det store medlemsantal, så kig i stedet på for eksempel TechCrunchs MyBlogLog-side, hvor der pt. er mere end 5.000 medlemmer.

Tanken bag communitiet er blandt andet at gøre det muligt for MyBlogLog-brugere at finde andre, der følger de samme blogs, som dem selv og derfor formentlig også deler de samme interesser. Community-delen af MyBlogLog er ikke videre avanceret, men dette passer mig udemærket, da jeg personligt er ved at være der, hvor jeg ikke kan være 100% tilstede på flere community-sider.

Statistik-delen
Nu kommer vi til den del af MyBlogLog, som jeg bruger suverænt mest. Det unikke ved MyBlogLogs statistik-service er, at den hele tiden opdateres. Det betyder, at så snart nogen har besøgt din blog, så kan du se det i din statistik.

Her skal det dog bemærkes, at den hurtige statistik er en del af MyBlogLog Pro. Når du opretter en ny blog i MyBlogLog-regi, tæller de tre første dage som MyBlogLog Pro ganske gratis, men herefter må du betale, hvis du vil have den hurtige statistik. Til gengæld koster det kun beskedne 3 dollars om måneden eller 25 dollars om året. Ellers kører statistikken med et noget sløvere interval, hvis du ikke betaler.

MyBlogLog kører kun statistik på det du lige akkurat skal bruge og så heller ikke mere end det:

  1. Hvor på nettet, læserne kommer fra
  2. Hvad på din blog, de kigger på
  3. Hvad på din blog, de klikker på

Vil du have stærkere statistik, bør du kombinere MyBlogLog med fx Google Analytics (som er gratis). Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg også kører Google Analytics på alle de blogs, som jeg tracker med MyBlogLogs statistik.

MyBlogLog-statistikken fungerer på præcis samme måde som med Google Analytics, at du får en stump JavaScript-kode, som du skal kopiere ind i din blog. For at det virker bedst, skal du kopiere scriptet ind lige efter <body>-koden i din blog-template.

Hvis du fx bruger WordPress på din blog, skal du gå ind under "Udseende" –> "Temaredigering", og så vil du typisk finde <body>-koden i "Header".

Det løse
Som MyBlogLog-bruger kan du også få såkaldte MyBlogLog-"widgets", du kan placere på din blog — såsom en liste over hvilke MyBlogLog-brugere, der har besøgt din blog (magen til den på din blogs MyBlogLog-side) eller det såkaldte "ClickTagging", hvor dine besøgende (når de holder musen over et link på din blog) kan se, hvor mange klik, det link har fået i dag.

Hvis du har fået mod på at prøve kræfter med MyBlogLog, så er de første tre dage som nævnt gratis som MyBlogLog Pro-bruger, og så er det jo bare at oprette dig og din blog ;-)