EU vs. Google og europæiske medier vs. Google er ikke det samme

Europæiske medier vil gerne bruge EU's sag mod Google til egen dagsorden – men det er to forskellige ting.

eu-google

 

"Europæiske medier: Tilfredshed med EU-sag mod Google"

Sådan lyder overskriften på en pressemeddelelse fra Danske Medier. Men ro på – for endnu er EU ikke gået derhen, hvor de europæiske medier gerne vil hen; til kamp mod Googles brug af deres indhold.

Læs mere →

Hjælp os med at skrive et manifest for linkjournalistik

Efter Kims artikel "Lær linkjournalistik" på Kommunikationsforum, er han blevet bedt om at forfatte et manifest for linkjournalistik.

Kim har spurgt, om jeg ville deltager, og selvfølgelig ville jeg det. Vi er blevet enige om at skrive punkterne her på Online Minds og så bede om jeres input, kommentarer og tilføjelser, inden det endelige manifest præsenteres og afleveres til Kommunikationsforum på mandag.

Så uden nogen nærmere introduktion (læs Kims artikel, hvis du vil have en sådan) er her de punkter, vi indtil videre har med i manifestet:

  • Vi linker videre til kilderne til de oplysninger, som vi bruger i vores journalistiske produkter. Har vi læst, set eller hørt væsentligt ny information på et eksternt site, linker vi til det.
  • Vi linker direkte og præcist til den benyttede information på det eksterne site. Det er ordentlig service for læserne frem for blot at linke til forsiden på det eksterne site.
  • Vi er præcise i vores informationer om, hvor et link fører hen; hvem har produceret de oplysninger, der linkes til, og hvornår. Læserne skal vide hvor de kommer hen, inden de følger et link.
  • Vi anerkender, at en artikel mestendels bestående af præcise eksterne links til oplysninger, der beskriver forskellige vinkler af et emne, er et journalistisk produkt.
  • Vi spærrer ikke for indkomne links til vores egne sites, fordi vi ønsker at være en integreret del af nettets øko-system
  • Vi forfølger ikke netbrugere, der linker præcist til vores information.

Vi har desuden også lidt intro og outro tekst, som bliver skrevet på, når manifestet skal offentliggøres.

Har du kommentarer eller anden form for input, kan du lægge det som kommentarer hertil. Vi ser frem til at snakke med jer omkring manifestet :-)

Introducerer: online minds mini

Det er ikke alt, vi har tid til at omtale her på online minds, eller som vi føler, vi vil bruge et helt blogindlæg på.

Derfor introducerer vi nu online minds mini, som er en Jaiku-agtig blog, hvor vi vil skrive de hurtige ting, som enten var for kort til online minds, eller som der ikke var tid til at uddybe.

Allerede nu kan du læse om 100 Google Maps-mashups og spørgeskemaer med Google Docs.

Du kan finde RSS-feeds til mini-udgaven på selve siden eller i sidebaren her, hvor der også er et fælles-feed for både online minds og online minds mini.

Vi håber, du også vil følge med der :-)

Det er ikke alt, vi har tid til at omtale her på online minds, eller som vi føler, vi vil bruge et helt blogindlæg på.

Derfor introducerer vi nu online minds mini, som er en Jaiku-agtig blog, hvor vi vil skrive de hurtige ting, som enten var for kort til online minds, eller som der ikke var tid til at uddybe.

Allerede nu kan du læse om 100 Google Maps-mashups og spørgeskemaer med Google Docs.

Du kan finde RSS-feeds til mini-udgaven på selve siden eller i sidebaren her, hvor der også er et fælles-feed for både online minds og online minds mini.

Vi håber, du også vil følge med der :-)

New York Times åbner for kommentarer på artikler

New York Times tager et stort skridt, men vælger en lidt mystisk måde at gøre det på. [Læs mere]

JD Lasica skriver på sin Social Media-blog, at New York Times vil begynde at åbne for kommentarer på artikler:

The paper is creating a comment desk, starting with the hiring of four part-time staffers, to screen all reader submissions before posting them, an investment unheard of in today’s depressed newspaper business environment. The Times has always allowed reader comments on the many blogs it publishes, with those responses screened by the newsroom staff. That experience suggests what the paper is letting itself in for.

Jeg ser en god og en dårlig ting i det her. For mens det er godt, at NY Times har hyret fire deltidsansatte til at moderere kommentarene (for at undgå racistiske og andre dumme kommentarer — vi har også måttet træffe foranstaltninger), så undrer det mig, at "reader submissions" skal kontrolleres, INDEN de bliver publiceret.

For eksempel arbejder BBC med to former for moderation.

Udover at det belaster de stakkels moderatorer, så giver det også en skæv og mindre dynamisk debat, som er afhængig af, at der sidder personer klar til at godkende kommentarer — hele tiden. Ellers fungerer det ikke.

Men uanset hvad, så bliver det selvfølgelig spændende at følge :-)

WordPress 2.3 + nyt tema

Puha. Så er der opgraderet til WordPress 2.3. Det betyder lidt ændringer her på sitet. [Læs mere]

Ja, så fik også vi opdateret til den nyeste version af WordPress (DK).

Det betød blandt andet, at det gamle tema — "Deliciously Blue" — knækkede, da det ikke understøttede WordPress' nye taggingstruktur.

Så sammen med opgraderingen fik vi også lige et nyt tema: Mandigo. Vi håber, I synes om det :-)

Der er stadig nogle steder rundt omkring der ikke er helt oversat eller helt optimale med den nye version, men det bliver løbende rettet. Så expect nogle få glitches ;-)

Til gengæld har vi med det nye tema fået nogle lækre features. Bl.a. at du kan kollapse sidebaren eller de enkelte indlæg på siden. Det fungerer ved hjælp af knapperne til højre for hver indlægsoverskrift.

Ny sektion: PDF-guides

Online Minds udvider :-) [Læs mere]

Vi udvider nu vores vidensdelingsprojekt her på Online Minds til også at inkludere PDF-guides.

Indtil videre det kun Kims tre guides fra Mediehack, der er på siden, men flere er på vej.

Der kommer også ikke-PDF guides, som du kan finde i vores Guides-kategori.

Har du idéer til nye guides, hvad enten det bliver PDF eller ej? Så læg en (eller flere) kommentar(er) her :-)

Til journalisterne: Hvad laver du om fem år?

Brug mindst 20 procent af din tid online. Sådan lyder en del af budskabet fra svenske Erik Hörnfeldt. [Læs mere]

eJour har en interessant artikel af svenske Erik Hörnfeldt, der hedder "Hvad vil du lave om fem år?".

Artiklen handler om, at journalisterne er nødt til at engagere sig på nettet, for at have en fremtid:

Hvis du ser dig selv som seriøs journalist og planlægger din fremtid inden for det erhverv, men ikke lægger mindst 20 pct af arbejdet på internet, så har du et alvorligt problem.

Der er ikke grund til panik. Endnu. Men en karriereplanlægning af typen "Hvad vil jeg lave om fem år" bør indeholde en plan for, hvordan man bliver en vigtig stemme på internet.

I stedet for at gengive hele teksten her, vil jeg blot anbefale dig at læse den, det er lidt af et wake up call til de danske journalister, der endnu sværger 100% til avisen ;-)