Hvad siger folk om dig på Twitter?

Overvågning af hvad der bliver skrevet og sagt om bestemte personer, firma eller organisation på de sociale fora er vigtig for mange kommunikationsafdelinger, dels som del af konkurrentovervågning eller viden om, hvordan omverdenen ser på ens organisation.

På den fremragende blog 10.000 Words – skrevet af den digitale journalist Mark S. Luckie under sloganet "Where journalism meets tech" – faldt jeg over en kort instruktiv liste over 10 værktøjer og  tjenester, der gør det muligt at overvåge, hvad der bliver skrevet på Twitter.

Nogle af tjenesterne er kendt af de fleste Twitterbrugere:

  • Desktop Twitter-klienten Tweetdeck der bl.a. har den styrke, at man kan oprette lister ud fra søgninger på ord og hashtags # på  emner og personer.
  • Twitters søgetjeneste Twitter Search hvor man kan søge i real-tid på, hvad der bliver skrevet på tjenesten

Dertil kommer tjenester som

  • Social Mention – overvågningstjeneste der søger på alle sociale tjenester på navne og termer.
  • Twitterfall er en anden onlinetjeneste, hvor du taster søgetermer ind, følger de såkaldte trends på Twitter, dvs hvad der i særlig grad bliver tweetet om lige nu.

Det er også muligt at se, hvordan man selv – som person eller organisation – ligger på Twitter med hensyn til at blive retweetet – dvs at ens tweets bliver citeret af andre twitterbrugere –  og nævnt i andres tweets.

  • Twittratr – her kan man se om tweets har været positive, negative eller neutrale om et søgeord.
  • Retweetrank – hvor ofte bliver dine tweets sendt videre ud i netværket – dvs retweetet?
  • BackTweet – hvor mange og hvem linker ind til dit website fra Twitter? Det kan du se her ved at taste din url ind.
  • TweetReach – hvor langt rækker dine tweets ud i verdenen? Det kan du måle med tjenesten, der følger spredningen af dine tweets. Skriv et hashtag, usædvanligt ord brugt i dit tweet – og så hvor langt det nåede rundt i verden. 
  •  Umapper  -Hvem tweeter om det samme emne i nærheden af dig ?
  • Favstar – har nogen på nettet været så begejstret for et af dine tweets, så det fik en favoritstjerne, så kan du finde ud af det her.

Se listen med Mark S. Luckies forklaringer på 10.000 Words – og vid, at den jo ikke er udtømmende for, hvad der findes derude.

Jeg benytter eksempelvis tjenesten HootSuite til at tweete fra, fordi du nemt kan håndtere flere Twitterkontis og ligeledes – som Tweetdeck – kan oprette et utal af lister ud fra søgninger.

Du er velkommen til at bidrage med de værktøjer, du selv bruger – blot lig et link i kommentarfeltet.

Hold nemt styr på flere Twitterkonti

Hvis du er journalist eller kommunikationsmedarbejder, der bestyrer flere Twitterkonti og desuden ikke nødvendigvis sidder ved den samme computer hver dag (og derfor ikke kan bruge desktopklienter som Twirhl, Tweetdeck eller Seesmic ), er Hootsuite et udmærket værktøj til dig.

Det er nemt , webbaseret værktøj, hvor du logger ind og skriver i et felt som på Twitters webbrugerflade.

Skriv dit tweet i skrivefeltet og vælg hvor mange kontis det skal ud på.
Skriv dit tweet i skrivefeltet og vælg hvor mange kontis det skal ud på.

Imidlertid kan du ved at hakke de enkelte kontis poste samme tweet på flere forskellige konti – eksempelvis hvis du på dit medie har en konto for fx breaking news og en for indland .

Desuden har du muligheden for at tidsindstille dit tweet, så det bliver publiseret på et senere tidspunkt. Endvidere kan du – hvis du har en blog – tilknytte dit feed til Hootsuite og på den måde poste til bloggen fra webtjenesten.

Hootsuite er indrettet til at blive brugt af teams, fordi du kan tilknytte flere brugere til at have adgang til at poste på de forskellige Twitter-konti.

Du har de samme funktionaliteter som på Twitters webudgave: svar og direkte beskeder .