Derfor bruger jeg Windows Mail i stedet for Google Inbox

Googles web-interface er tæt på håbløst, og jeg er bare ikke god til mail-håndtering på telefonen.

Tilbage i april 2015 skrev jeg, at jeg nu omsider forstod Google Inbox. Jeg gik efter Inbox Zero, udsatte mails til senere, arkiverede dem, når jeg var færdig med dem, og alt var godt. Men alligevel gik den ikke.

Så nu er Windows Mail (på min PC) det sted, hvor jeg fortrinsvis betjener min mail – i stedet for web og iPhone-app. Hvordan kunne det gå så galt?

Læs mere →

Mine første oplevelser med Google Chromecast Audio

Stream musik direkte til dit anlæg og brug din telefon som fjernbetjening. Det er så nemt, så nemt.

Indtil videre har jeg ikke rigtig forstået Chromecast-konceptet, hvor man kan streame ting til sit fjernsyn via en lille enhed, man sætter til sit fjernsyn. Hvis jeg skulle bruge det til noget, skulle det være til Netflix, og det kører jeg allerede fint via andre kanaler.

Men da Google annoncerede Chromecast Audio, spidsede jeg ører. Som navnet afslører, gør Chromecast Audio det muligt at sende lyd/musik trådløst til dit anlæg, som du styrer fra din smartphone.

Læs mere →

EU vs. Google og europæiske medier vs. Google er ikke det samme

Europæiske medier vil gerne bruge EU's sag mod Google til egen dagsorden – men det er to forskellige ting.

eu-google

 

"Europæiske medier: Tilfredshed med EU-sag mod Google"

Sådan lyder overskriften på en pressemeddelelse fra Danske Medier. Men ro på – for endnu er EU ikke gået derhen, hvor de europæiske medier gerne vil hen; til kamp mod Googles brug af deres indhold.

Læs mere →

Google Chrome på iPhone, de umiddelbare indtryk

Som du måske, måske ikke, allerede ved, lancerede Google for nogle få dage siden deres Chrome-browser til iPhone. Her følger mine umiddelbare indtryk og tanker, skrevet – næsten – frit fra hovedet.

Det første jeg selvfølgelig gjorde, var at åbne vores eget website i Chrome – og det ser fint ud:

ekstrabladet.dk på Chrome på iPhone
ekstrabladet.dk på Chrome på iPhone

Alt lader til at virke, som det skal – så ingen problemer der.

Ligesom Safari til iPhone arbejder Chrome til iPhone med faneblade. Men hvor Safari viser fanebladede i horistontal visning (ved siden af hinanden), så har Google i Chrome valgt en vertikal approach:

Faneblade i Chrome på iPhone
Faneblade i Chrome på iPhone

Det er utrolig nemt at danne sig et overblik over de åbne faneblade samt hvilket, man gerne vil skifte til. I Safari oplever jeg en del søgen frem og tilbage – i Chrome er det lettere for mig.

Hvis du vender din iPhone til landscape, vandret, får du de åbne faneblade ved siden af hinanden – som i Safari.

En ting i forbindelse med faneblade i Chrome som jeg er blevet rigtig glad for er den lette måde at skifte. Man kan selvfølgelig klikke på fanebladsknappen oppe i højre hjørne, men man kan også 'swipe' mellem de åbne faneblade, til højre og venstre, som vist her:

Faneblade-skift i Chrome på iPhone
Faneblade-skift i Chrome på iPhone

Det er langt hurtigere end først at skulle til oversigten over faneblade, der er en del tid og tryk at spare der.

Vil man åbne et nyt faneblad (eller andre ting såsom at opdatere siden, åbne indstillinger etc.), skal man åbne Chromes menu, man kan scrolle i den, det er derfor, den ser lidt afbrudt/"cuttet" ud i bunden:

Menu i Chrome på iPhone
Menu i Chrome på iPhone

Man kan selvfølgelig også åbne nye faneblade, ved at holde fingeren nede på et link – som i Safari:

Links-muligheder i Chrome på iPhone
Links-muligheder i Chrome på iPhone

Her har man også muligheden for at åbne det i et 'incognito'-faneblad, der i Chrome-terminologi betyder, at du browser uden registrering (ingen historik, cookies bliver slettet etc.)

Og her er et billede af nogle af de indstillinger, man har i Chrome på iPhone:

Indstillinger i Chrome på iPhone
Indstillinger i Chrome på iPhone

Bemærk, at du kan logge ind med din Google-konto. Gør du det, bliver dine bookmarks/favoritter synkroniseret på tværs af din Google-konto. Altså; hvis du er logget ind med din Google-konto på Chrome på din computer, så bliver disse bookmarks/favoritter synkroniseret til din iPhone – og nye bookmarks/favoritter du tilføjer på din iPhone bliver synkroniseret tilbage den anden vej. Det er smart.

Med Chromes indtog (i Politiken-sprog 'invasion') kan jeg nu oprette en 'Web'-mappe i bunden af min homescreen:

Web-mappe på homescreen på iPhone
Web-mappe på homescreen på iPhone

Men det er nok kun et spørgsmål om tid, før Chrome overtager den plads for sig selv. De eneste tilfælde, hvor jeg åbner Safari er, når jeg klikker på links i Twitter, e-mails og så videre. Her er det interessant, om Apple på et tidspunkt bliver pålagt at gøre det muligt for os iPhone-brugere at vælge en anden standardbrowser end Apples egen. Det blev Microsoft, så mon ikke.

Dejlig nem visning af PDF-filer i Google Chrome

Hvis du af og til åbner PDF-dokumenter i din browser, så ved du, hvilken pine, det kan være.

Der er et længere tidsrum, hvor browseren står og hænger, og hvor man krydser fingre. Af og til bliver hele vinduet hvidt, måske bliver dokumentet vist til sidst, måske gør det ikke – måske tager Adobes PDF-viser hele din browser-session med sig i faldet.

Sidder du i Googles Chrome-browser, behøver du dog ikke trækkes med dette.

Du kan nemlig installere udvidelsen 'Docs PDF/PowerPoint Viewer', som er lavet af Google selv.

Når du på et website klikker på et link til en PDF-fil, så åbner den og viser filen i Google Docs-viseren, den samme som bliver brugt, når du previewer dokumenter fra Gmail.

Den er hurtig og nem at bruge. Her ser du et screenshot af, hvordan et PDF-dokument ser ud:

Klik for at vise billedet i original størrelse
Klik for at vise i original størrelse

Opdatering:
Samtidig giver udvidelsen dig også mulighed for at klikke på linket til PDF-filen og vælge, om du vil se filen i et nyt faneblad eller downloade den.

Højreklik på PDF-link med GDocs-udvidelsen

 

Brug samme Gmail konto til – eksempelvis – flere Twitter-konti

Med Gmail kan du bruge den samme e-mail-adresse til at lave flere e-mail-adresser. Forvirret? Læs med her.

Gmail. Er der noget, den ikke kan? Hvis du ikke kender dette tip i forvejen, er der nu i hvert fald en ting mere, som Gmail kan gøre for dig :-)

En ting ved mikrotjenesten Twitter er, at man kun kan have en konto per e-mail-adresse. Det vil sige, at man enten skal have flere mail-adresser i baghånden eller oprette nye, hvis man vil have mere end en Twitter-konto.

Altså, medmindre man bruger Gmail. Her er nemlig et simpelt tip, hvordan du kan bruge den samme Gmail-adresse til at lave flere e-mail-adresser. Svaret er: +

Ved hjælp af plus-tegnet kan du nemlig lave tilføjelser til din Gmail-konto. Gmail-postserverne genkender dette plus-tegn og sender mailen til den e-mail-adresser, der står før plustegnet. Forvirret? Det behøver du ikke være. Lad os tage et eksempel.

Lad os sige, du har mailadressen skrivtilmig@gmail.com. Hvis du nu allerede har eksempelvis en Twitter-konto og vil have en ny, eller blot skal bruge en ny e-mail-adresse, for eksempel til et nyhedsbrev, kan du skrive følgende:

skrivtilmig+twitter@gmail.com

Dette ser Twitter som en ny mail-adresse, og derfor kan du oprette kontoen. Samtidig lander e-mails i den rigtige indbakke.

Hvis du har yderligere lyst til at sætte dine e-mails lækkert op, kan du bruge filtre i Gmail, således at e-mails sendt til 'skrivtilmig+twitter@gmail.com' får label'et "Twitter" eller lignende.

Få ugenumre i Google Calendar/Kalender

Vil du have ugenumre i Google Calendar? Det er lige til og kræver kun ét klik.

Jeg bruger meget Google Calendar, og synkroniserer både min mobilkalender og arbejdskalender med den, så har jeg én kalender, hvor alt står.

Men en ting mangler Google Calendar: Ugenumre. I dag var der to kolleger, der irriterede sig over det samme, og som ikke ville spise sig af med min løsning: ugenr.dk, som jeg har brugt i et stykke tid og holder meget af på grund af dens simplicity.

Løsningen på ugenumre i Google Calendar er imidlertidig kun en Google-søgning væk. Her fandt jeg dette tip, som tilføjer ugenumre til Google Calender.

I al sin enkelthed er det blot en ekstra kalender, man tilføjer til sin Google Calendar og abonnerer på, ligesom jeg også har en vejr-kalender og en kalender for Remember The Milk, som jeg bruger til min private opgavestyring.

Bemærk, at det nok er en god idé at være logget ind på Google Calendar, når du klikker på "Add week numbers to my calendar!"-knappen.

Derudover er det værd at bemærke, at man kan vælge, om en uge starter søndag eller mandag, og man kan hakke af i en checkbox, hvis man bruger Google Apps.

Men anyways, there you go: Så kan du få ugenumre i Google Calendar.

Tilføj, og brug, søgemaskiner i Google Chrome

Folk, der følger med her, ved nok godt, at jeg bliver gladere og gladere for Googles Chrome-browser. Ikke alene er den hurtig, men den er også skåret helt ind til benet. Det giver en utrolig hurtig browser med en meget "glat" og ren overflade så at sige.

En ting, jeg har brugt et stykke tid, men endnu ikke fået skrevet om, er Chromes måde at håndtere søgemaskiner på. Du kender sikkert søgefeltet i det øverste højre hjørne fra fx Mozilla Firefox og nyere udgaver af Microsofts Internet Explorer-browser.

Sådan et tekstfelt er der ikke i Google Chrome. Der er til gengæld noget meget smartere. I hvert fald, hvis du spørger mig.

Lad os for det første starte med at tilføje en ny søgemaskine i Google Chrome. Lad os sige, at vi vil gøre det lettere for os selv at søge på billeder på Flickr, som vi gerne må bruge kommercielt. Vi kan selvfølgelig installere det FlickrKomm-søgeplugin, jeg har lavet (som både virker til Firefox, Chrome og Internet Explorer – standarder er herlige!), men det er ligesom for nemt. Så vi laver den fra bunden.

  1. Start med at gå ind på Flickr og søg for eksempel på depeche mode.
  2. Klik nu på "Advanced Search", den finder du til højre for "Search"-knappen.
  3. Scroll ned til bunden, hvor du finder "Creative Commons"-logoet.
  4. Sæt hak i "Only search within Creative Commons-licensed content" OG "Find content to use commercially".
  5. Tryk "Search" i bunden
  6. Nu ser du søgeresultater med billeder, du må bruge kommercielt. Kopiér nu URL'en fra denne side
  7. Åbn Notesblok eller et andet program til håndtering af rå tekst og kopiér URL'en derind (dette er egentlig ikke nødvendigt, men det gavner overblikket).
  8. Gå nu tilbage til Google Chrome og klik på "Customize and control Google Chrome"-knappen (det er svensknøglen i øverste højre hjørne)
  9. Vælg "Options"
  10. Ud for "Default search" klikker du på "Manage"-knappen.
  11. Nu ser du en liste over de søgemaskiner, du har i Google Chrome. Klik "Add" ude til højre for at tilføje en ny.
  12. Giv den et navn, fx "Flickr Kommercielt"
  13. Skriv et "keyword". Dette skal være kort og nemt at huske, da det er det, du skal bruge fremover. Her kan vi eksempelvis vælge "flickrkomm".
  14. Så mangler vi kun "URL". Her skifter du til Notepad og kigger på URL'en. I dette tilfælde ser den således ud:
    http://www.flickr.com/search/?q=depeche+mode&l=comm&ct=0&adv=1
  15. Nu skal du finde søgestrengen i den URL (i dette tilfælde depeche mode og erstatte den med %s. Så kommer den til at se således ud:
    http://www.flickr.com/search/?q=%s&l=comm&ct=0&adv=1
  16. Kopiér nu denne URL ind i Google Chrome i "URL"-feltet for din nye søgemaskine.
  17. Tryk "OK".
  18. Tryk "Close".
  19. Så er din nye søgemaskine klar. Prøv at skrive: flickrkomm depeche mode. I det sekund du trykker [mellemrum] efter "flickrkomm" skulle Google Chrome gerne finde ud af, at du vil lave en søgning på kommercielle billeder på Flickr.

Det er egentlig ret simpelt. Hvis du vil tilføje en Twitter-søgning, skal du bruge denne URL:
http://search.twitter.com/search?q=%s

Husk at du også kan tilføje søgemaskiner, som ellers er lavet til Firefox og Internet Explorer, såfremt de bruger OpenSearch-standarten.

Få hurtigt styr på hvem folk er

Drop navne-søgninger på Google. Prøv Pipl i stedet og få informationerne præsenteret i en overskuelig og brugbar form.

Vi har alle gjort det massevis af gange. Vi løber ind i et nyt navn på en person – og vupti vi googler vedkommende – og får en lang liste over links, inddelt efter popularitet i Googles søge-algoritme.

Det kan være svært at danne sig et overblik over, fordi nogle links går til billedsider, andre til pdf-dokumenter og andre igen til blogs mv.

Imidlertid findes der en anden smart tjeneste , Pipl ( af engelske people ) .  Det er en såkaldt meta-søgetjeneste, der søger i andre søgetjenester og arkiver for at danne sig et overblik.

Du taster fornavn, efternavn, by, stat og land ind i søgefelterne  – og trykker søg, hvorefter tjenesten kigger i "the deep web" .

pipl-kim-elmose

Hittet er, at resultaterne bliver præsenteret i en overskuelig form, inddelt efter om det er links til websider, profiler på nettjenester, publikationer fx pdf , fotos mv.

Så er du præsenteret for et mere brugbart overblik over fx hvem Kim Elmose er – og hvad han har bedrevet, der har sat sig spor på internettet.

Pipl er desuden sat op til, at du også kan søge på folks mailadresser, brugernavne og telefonnumre, så der dermed er flere indgange til søgninger.

Jeg har brugt det i et par måneder nu og nyder, at informationerne bliver præsenteret i en overskuelig form, som jeg hurtigt kan aflæse.

Men prøv selv – og del dine kommentarer med os.

Kender du til andre tjenester, må du endelig smide et link i kommentarfelterne.