Tag hurtigt temperaturen på din Facebookside

Der er selvfølgelig mange – og dygtige – Facebookkonsulenter derude, som du kan hyre til at hjælpe dig med din ageren på Facebook, hvadenten du er privat eller bestyrer din arbejdsplads' side .

Inden du griber mobilen for at ringe til en af dem for at få vurderet din Facebooksides generelle tilstand og evne til at engagere følgerne og finde nye, kan du bruge et gratis værktøj Likealyzer.com.

Skærmbillede 2015-04-18 kl. 12.39.56

Du indsætter URL til din Facebookside i søgefeltet, hvorefter Likealyzer hurtigt gennemkigger din side og analyserer den ( i denne post har jeg brugt Facebooksiden for Ingeniørforeningen, IDA – mit arbejde – som eksempel ).

Først bliver du mødt af resultatet – din LikeRank – som går fra 0 – 100 ud fra en samlet score baseret på bl.a. antal "Synes Godt Om", engagement, rækkevidde af dine opslag og hvorvidt du har husket at tilknytte nyttige informationer til siden.

Likealyzer opsummerer endvidere sine anbefalinger til dig, baseret på sin samlede analyse af din side. Tjenesten bliver drevet af Meltwater, der er et globalt bureau med fokus på monitorering af omtaler via sociale medier og redaktionelle medier.

De enkelte punkter finder man længere nede på siden, hvor de bliver bedømt med "grøn" og "rød" ud frra, hvorvidt tjenesten synes, at siden scorer godt eller dårligt – fulgt af et par linier om baggrunden for bedømmelsen og gode råd.

Skærmbillede 2015-04-18 kl. 12.39.38

Din side bliver også bedømt i forhold til andre sider, så du kan se, hvordan du ligger i feltet.

Likealyzer er ikke svaret på, hvordan din Facebookside er, men den er en udmærket temperaturmåling på siden, som du kan tage udgangspunkt i fremadrettet.

Sådan renser du Facebook-cachen på en side/artikel

Facebook gemmer indholdet fra de sider, der bliver delt – det er dog muligt at overskrive disse oplysninger med den opdaterede information.

Du kender det måske, hvis du selv deler indhold på Facebook – eller producerer indhold, der bliver delt på Facebook. Første gang en artikel/side bliver delt, gemmer Facebook oplysningerne (titel, beskrivelse, billede) fra den side og gemmer det i en cache. Det betyder kort fortalt, at hvis andre deler samme URL, så henter Facebook oplysningerne fra sin egen cache først – medmindre indholdet af cachen er udløbet.

Det betyder, at selvom du har rettet noget, så er det ikke sikkert, det bliver vist korrekt, når det bliver delt på Facebook. Det kan være, du har lagt et billede på eller ændret i overskriften.

Det er imidlertid muligt at omgå det. Det er beskrevet i denne tråd. Og her er der også noget om det.

Der er beskrevet, hvordan du kan indsætte URL-adressen (http://…) i Facebooks debugger, så bliver Facebook-crawleren sendt ud til den URL og henter det opdaterede indhold.

Knap til din browser
Hvis du har lyst, kan du gøre det endnu lettere – nemlig ved at have en knap i din browsers værktøjslinje (en såkaldt 'bookmarklet'), som du klikker på, og så bliver den side, du har åben kørt ind i Facebooks debugger.

Du skal blot trække nedenstående link på i din browsers bogmærkelinje:

Clear Facebook-cache

Så kører det. Ellers må du lige lægge en kommentar :-)

Sådan får du Facebooks "Like"-knap på dine WordPress-blogindlæg

Facebook har i dag lanceret en række ny features, en af dem er en "Like"-knap til alle websites. Se her, hvordan du får en sådan på din WordPress-blog.

Facebook har i dag lanceret deres Social Plugins. Et af dem er Like-knappen.

Det fungerer på den måde, at du kan få en "Like"-knap til at optræde på dit website. Når folk så trykker "Like" bliver det postet på deres Facebook, at de synes om det. Filmsitet IMDb har fx tilføjet en Like-knap til alle film.

Når man så er inde på en film på IMDb kan man se, hvilke af ens venner, der har klikket "Like". Smart.

"Like"-knappen kan let implementeres med en fast URL. Men ville det ikke være federe, hvis du kunne lave en "Like"-knap på alle indlæggene på din blog?

Det har jeg gjort på min blog på Medieblogger.dk og også her på Online Minds.

Det kan du ved at bruge lidt PHP-kode i WordPress.

Gå ind og redigér single.php-filen i dit tema og indsæt følgende kode der, hvor du vil have "Like"-knappen/-boksen til at være.
Her er koden, præcist, som den er brugt her på Online Minds:

<p style="border: none;"><strong>Synes du om dette indlæg?</strong><br />
<iframe src="http://www.facebook.com/widgets/like.php?href=<?php echo get_permalink(); ?>"
scrolling="no" frameborder="0"
style="border:none; width:450px; height:65px"></iframe></p>

Så dukker boksen op på dit site. Meget nemt, hva? :-)

Lige under denne tekst kan du se, hvordan det ser ud.

Popularity Contest-plugin kan ødelægge integration mellem WordPress og Facebook (via NetworkedBlogs)

En servicebesked, hvis du vil integrere din WordPress-blog med Facebook via NetworkedBlogs. Hvis du får en fejl, kan det skyldes, at du har Popularity Contest-plugin'et installeret:

I et stykke tid har jeg bakset med integration mellem min Medieblogger-blog og Facebook via Facebook-applikationen NetworkedBlogs, som nogle af mine venner samt TechCrunch bruger.

Jeg havde dog det problem, at jeg ikke kunne få indlæggende trukket ind. Der skete ganske enkelt ingenting. Derfor har jeg indtil nu trukket min blog ind på Facebook som noter, men det holder ikke rigtig, fordi det skaber to kommentarspor (et på bloggen og et på Facebook) til det samme indhold, uden at de to kommentarspor bliver blandet, så at sige. Så der kan blive skrevet noget genialt det ene sted, som ikke bliver vist det andet sted.

Via test, test og mere test fik jeg pludselig en fejlbesked, jeg kunne bruge til noget: Der var problemer med et billede. Okay, nu var der noget at gå videre med – tidligere fik jeg blot at vide, at applikationen havde sendt noget, der ikke gav mening. Og sådan en fejlbeskrivelse er jo svær at gå efter.

Men anyways, jeg gik på jagt i min feed og fandt ud af, at der efter hvert indlæg, blev indsat et billede, der ikke fandtes. Spøjst. Jeg fandt ud af, at billedets URL blandt andet indeholdt følgende:

ak_action=api_record_view

Jeg googlede dette og fandt ud af, at det er en del af koden til PopularityContest-plugin'et til WordPress.

Et plugin, jeg ikke brugte til noget (da det udvalgte nogle mærkelige indlæg som de mest populære). Derfor deaktiverede jeg plugin'et, skrev et nyt indlæg og vupti-vapti, så så det pludselig ud til at virke.

Der var ikke længere "broken image"-fejl, når feedet blev vist på NetworkedBlogs-applikationssiden og det pågældende indlæg blev trukket rigtigt ind.

Så det var altså Popularity Contest, problemet skyldtes. Problemet var, at NetworkedBlogs kunne se et billede i feed'et, som det gerne ville trække ind og vise sammen med posten på Facebook-væggen. Egentlig en fin service, men når billedet ikke eksisterer eller er beskrevet forkert, så er der en fejl – og her gik NetworkedBlogs altså kold.

Nu ser problemet ud til at være løst. Opstår der flere fejl, opdaterer jeg dette indlæg.

Facebook kopierer Twitter og lancerer @mention

Facebook introducerer også en @mention-funktion, som den, du kender fra Twitter. Bliver den brugt, kan du følge med i, hvem der taler om dig og om hvad.

Folk, der bruger Twitter, er vant til at svare hinanden og/eller involvere flere andre twittere ved at skrive '@den-anden-persons-profilnavn'.

facebookatmention

Den funktion blev natten til den 15. september 2009 også introduceret på Facebook. '@mention' bliver den kaldt, og den virker umiddelbart, som den velkendte Twitter-ditto.

Ved at bruge @mention, kan du sikre, at den pågældende person får en mail (notification). Altså hvis dit navn optræder i en samtale et andet sted, så får du besked om og et link til pågældende samtale. Lidt som det, du måske kender fra Facebooks billedhåndtering, hvor tag'ede personer også får besked.

Skybrud.dk's Anders Stentebjerg har lavet en lille demo-film, der viser den ultra-banale, men ikke uvæsentlige @mention funktion i praksis.

Lars K. Jensen har i Medieblogger-indlægget 'Nu kan du tagge dine venner i Facebook-opdateringer' også skrevet om den nye @mention funktion.

Sådan får du dine blogindlæg trukket ind på Facebook som noter

Hvis du gerne vil eksponere endnu flere for dine blogindlæg, er Facebook en oplagt platform. Se her, hvordan du kan trække dine blogindlæg ind på det sociale netværk.

Min gode ven, Jeppe Kabell, har skrevet til mig for at spørge, hvordan jeg får mine blogindlæg fra Medieblogger trukket ind på Facebook, som noter, så folk også kan læse og kommentere indlæggene der.

Og det vil jeg da gerne dele med Jeppe og alle jer andre, derfor dette indlæg :-)

Det er faktisk ret simpelt:

  1. Gå til din Facebook-profil
  2. Under feltet, hvor du kan opdatere din status og poste links, er der en stor "Share"-knap. Under den er der et "Options"-link med et forstørrelsesglas ved siden af. Klik her.
  3. Klik nu på det "Settings"-link, der kom frem til højre, med et tandhjul ved siden af.
  4. Her kan du integrere forskellige tjenester med Facebook, blandt andet YouTube og Flickr.
  5. Klik på "Blog/RSS"
  6. Her kan du tilføje RSS-feedet fra din blog. Bemærk, at vælge et feed specifikt for dig, hvis det er en blog, hvor der er flere forfattere.
  7. Gem indstillingerne

Nu vil Facebook løbende tjekke for nye indlæg på det RSS-feed. Du kan selv fremskynde processen ved, når du har skrevet et nyt indlæg, at åbne "Settings" (samme metode som beskrevet ovenfor), klikke "Blog/RSS" og derefter "Update Now".

Sæt dit "alternative" navn på Facebook

På Facebook bruger man sit rigtige navn. Men hvad hvis nogen, nu kender dig under et andet navn? Hvis du for eksempel er blevet gift, skilt eller har været et smut forbi numerologen?

Frygt ej, Facebook har dig dækket ind. Du skal blot gå ind på "Account Settings" og trykke "Change" ud for "Name", så kan du sætte dit alternative navn:


Klik for at se billedet i fuld størrelse

Set på AllFacebook.

Få Facebook på piratsprog

Min ven Lasse Skjelmose har sendt mig et tip om, at man kan få Facebook på pirat-sprog. Selvom det stadig kun er i beta (?), vil jeg da lige dele det med jer her. Vejledningen er til engelsk-sproget Facebook og er meget lige til:

  1. Scroll ned til bunden af Facebook og klik på "English"
  2. I vinduet der popper frem, klikker du "English (Pirate) beta"
  3. Voila! Du har nu pirat-Facebook

Ekstrabladet.dk rykker med nye webværktøjer

På artikler på Ekstrabladet.dk dukker der en boks frem så man kan forbinde artiklen med sit univers på Facebook
På artikler på Ekstrabladet.dk dukker der en boks frem så man kan forbinde artiklen med sit univers på Facebook

Ekstrabladet.dk er gode til hurtigt at rykke på nye webværktøjer og afprøve dem. Det gælder brugerblogs, som de startede med i 2006 og trackback, så artikler linkede tilbage til de blogs, som linkede indtil en artikel.

Nu har Ekstrabladet.dk også i al stilfærdighed integreret Facebook Connect, så alle artikler har en mulighed for at læseren kan kommentere og dele tanker om artiklen via sin Facebooksiden.

Som med Google Friend Connect lægger FB simpelthen et socialt lag ned over Eb.dk artiklerne.

Desuden har de i sidste uge afprøvet det glimragende værktøj Cover It Live – et livebloggingværktøj (gratis !) – da bladets reporter sidste onsdag skulle dække UEFA Cup fodboldkampen mellem Aab og Deportivo La Coruna .

Prøv at tjekke det ud – og få ideer til hvordan dit medie eller din organisations website relativt nemt kan knytte nye og måske bedre forbindelser – eller give bedre service – til brugerne.

Og det fede er, at min makker her på Online Minds – Lars K. Jensen – har været dybt involveret i begge ting – og han vil gerne videndele.

Får du heller ikke e-mails fra Facebook? Her er løsningen

De seneste dage er Facebook holdt op med at sende mig e-mails, når der sker noget nyt på Facebook — som for eksempel hvis jeg får en besked, eller hvis der bliver svaret et sted, hvor jeg har skrevet eller kommenteret noget.

Det gør det mere end almindeligt svært at følge med, og jeg tænkte egentlig, at det nok var en fejl i Facebook, som ville blive rettet.

Så faldt jeg over Mihneas tweet, hvor han skriver at Facebook har mistet alle hans indstillinger for "notifications" – altså at de alle var sat til "Off". Jeg faldt over også allisonyochims tweet, hvor hun havde samme problem.

Jeg gik derfor ind i mine indstillinger og klikkede mig ind på Noficitations og ganske rigtigt, Facebook har af uransaglige årsager sat alle mine e-mail notifications til "Off".

Så jeg måtte gå listen igennem og tænde for dem, jeg gerne vil have — og nu virker det.

Jeg fandt de to tweets om problemerne via Twitter Search. Fedt værktøj.