Sådan får du dine blogindlæg trukket ind på Facebook som noter

Hvis du gerne vil eksponere endnu flere for dine blogindlæg, er Facebook en oplagt platform. Se her, hvordan du kan trække dine blogindlæg ind på det sociale netværk.

Min gode ven, Jeppe Kabell, har skrevet til mig for at spørge, hvordan jeg får mine blogindlæg fra Medieblogger trukket ind på Facebook, som noter, så folk også kan læse og kommentere indlæggene der.

Og det vil jeg da gerne dele med Jeppe og alle jer andre, derfor dette indlæg :-)

Det er faktisk ret simpelt:

  1. Gå til din Facebook-profil
  2. Under feltet, hvor du kan opdatere din status og poste links, er der en stor "Share"-knap. Under den er der et "Options"-link med et forstørrelsesglas ved siden af. Klik her.
  3. Klik nu på det "Settings"-link, der kom frem til højre, med et tandhjul ved siden af.
  4. Her kan du integrere forskellige tjenester med Facebook, blandt andet YouTube og Flickr.
  5. Klik på "Blog/RSS"
  6. Her kan du tilføje RSS-feedet fra din blog. Bemærk, at vælge et feed specifikt for dig, hvis det er en blog, hvor der er flere forfattere.
  7. Gem indstillingerne

Nu vil Facebook løbende tjekke for nye indlæg på det RSS-feed. Du kan selv fremskynde processen ved, når du har skrevet et nyt indlæg, at åbne "Settings" (samme metode som beskrevet ovenfor), klikke "Blog/RSS" og derefter "Update Now".

Brug WordPress' profiltekst

Se her hvordan du kan bruge tekstfeltet "Biografisk info" i WordPress på din blog. [Læs mere]

Som du måske har set, kan du på din profilside i WordPress-administrationen (under "Brugere" –> "Din profil") skrive lidt tekst i feltet "Biografisk info".

Det er få temaer, der bruger denne tekst til noget, men den kan bruges. Den er mest oplagt, hvis I er nogle stykker, der deler den samme blog. Der kan I for eksempel bruge feltet til at skrive lidt mere om den pågældende person/blogger i slutningen af indlægget.

Du kan kalde teksten ved hjælp af en simpel PHP-funktion i WordPress. Der hvor du vil have "Biografisk info"-teksten (i en af .php-filerne i temaet) skriver du blot:

<? the_author_description(); ?>

Jeg har sat Update's Journalist 2.0-blog til at gøre dette i slutningen af hvert indlæg, som for eksempel i dette indlæg.

Der har jeg brugt følgende kode:

<? the_author(); ?> er <? the_author_description(); ?>

Sådan undgår du at optræde i din egen Google Analytics-statistik

Hvis du vil have ren statistik for din WordPress-blog så kan du sørge for, at dit Google Analytics-script (eller andet statistikscript) ikke køres, når du er logget ind [Læs mere]

Google Analytics er et vanvittigt stærkt analyseværktøj, men jeg ved fra mig selv, at jeg besøger min egen blog meget:

Jeg lægger kommentarer, jeg bruger preview funktionen en del, inden jeg endelig poster et indlæg.

Dette, og alt det andet jeg laver på min egen blog, kommer jo i sagens natur til at optræde i Google Analytics. Men det behøver det ikke. Ved hjælp af programmeringssproget PHP, kan du nemlig sige, at Analytics-scriptet ikke skal gøres, hvis en bruger er logget ind på bloggen.

Bemærk: Dette eksempel gælder kun WordPress-blogs, men det kan godt være, noget lignende virker på andre blogplatforme. Bemærk desuden også, at du skal have adgang til kildekoden til dit tema, så du er nok nødt til at have din egen WordPress-installation.

Når det er sagt, så lad os gå i gang.

  1. Gå ind under "Design" (i WordPress 2.5, hedder "Udseende" i tidligere versioner) og "Temaredigering".
  2. Vælg den fil, hvor Google Analytics-koden optræder, dette er oftest footer.php, hvis du følger Googles anvisninger med hensyn til placering af koden.

Her er koden, som du skal indsætte. Erstat <Google Analytics-kode> med din Google Analytics-kode.

<?php if ($user_ID) : ?>

<!-- bruger logget ind, kører ikke Google Analytics-script -->

<?php else : ?>

<Google Analytics-kode>

<?php endif; ?>

Sværere er det faktisk ikke. Hvis parameteren "user_ID" eksisterer (og det gør den, når brugeren er logget ind) så skal der ikke ske noget, men hvis "user_ID" ikke eksisterer, så skal Google Analytics-koden køres.

Du kan også bruge denne teknik med andre statistik-scripts, for eksempel MyBlogLog.

Til de interesserede kan jeg oplyse, at jeg har "stjålet" koden fra WordPress' egen kontaktformular, der skjuler "Navn"-, "E-mail"- og "Website"-felterne, hvis brugeren er logget ind.

WordPress 2.3.3

Ding dong! Så er det atter tid for alle WordPress'ere derude til at opdatere.

Som René har annonceret på den officielle blog, så er WordPress 2.3.3 klar på dansk. Der er instruktioner i blogindlægget. På den officielle WordPress-udviklingsblog kan du læse om, hvad der er ændret i den nye version.

Bigups til René for at have oversættelsen klar så hurtigt!

Ding dong! Så er det atter tid for alle WordPress'ere derude til at opdatere.

Som René har annonceret på den officielle blog, så er WordPress 2.3.3 klar på dansk. Der er instruktioner i blogindlægget. På den officielle WordPress-udviklingsblog kan du læse om, hvad der er ændret i den nye version.

Bigups til René for at have oversættelsen klar så hurtigt!

WordPress-plugin: Dræb krøllede citationstegn

Få så de krøllede WordPress-citationstegn rettet ud! :-) [Læs mere]

Er du, ligesom jeg, træt af de "krøllede" citationstegn ("), som WordPress (DK) laver? De er blandt andet irriterende, hvis man skriver kode og skal kopiere det over i den faktiske kode — så virker det ikke, før man har indsat ordentlige citationstegn!

Fear not, der er hjælp derude. I tidernes morgen tippede René mig nemlig om plugin'et Unfancy Quote.

Den indsætter "rigtige" citationstegn i stedet for de krøllede banditter, som man ikke kan bruge til noget ;-)

Unfancy Quote virker også på WordPress 2.3.2, skønt der står "WordPress 2.0" på hjemmesiden.

Kan/skal Journalisthøjskolen blogge?

Vi tager lige et journalistisk indlæg ;-)

Over på min ByteMe-blog på Ingeniøren har jeg skrevet et indlæg, hvor jeg beder Journalisthøjskolens bloggende medarbejdere om enten at holde op eller blive bedre.

Det er der kommet en interessant debat ud af, hvor I er mere end velkomne til at deltage :-)

Vi tager lige et kort journalistisk indslag ;-)

Over på min ByteMe-blog på Ingeniøren har jeg skrevet et indlæg, hvor jeg beder Journalisthøjskolens bloggende medarbejdere om enten at holde op eller blive bedre.

Det er der kommet en interessant debat ud af, hvor I er mere end velkomne til at deltage :-)

Få heat map til din WordPress-blog

Det er ikke raketvidenskab at få et heat map på din blog/hjemmeside, der viser dig, hvor på din side folk klikker. Et simpelt plugin kan faktisk gøre det. [Læs mere]

En af de ting, du kan bruge, når du vil danne dig et overblik over, hvordan folk bruger din blog/hjemmeside er heatmaps.

Blandt andet bruger Poynter Institute heatmaps til deres Eyetrack-undersøgelser. Jo mere deltagerne i projektet kigger på et sted på kortet, jo mere intens (i dette tilfælde rød) bliver det område, som alle deltagerne har kigget på. Derved kan man finde ud af, hvor på siden folks fokus ligger.

Det kan vi af gode grunde ikke gøre med vores WordPress-sider, da vi ikke kan give alle dem, der besøger vores sider særlige briller på. Men vi kan få det næstbedste indenfor heatmaps: Kort over, hvor på din side, folk klikker. Efter samme model: Jo flere kliks, jo mere "intens" bliver et område af din side.

Her er hvad du skal bruge:

Hent plugin'et og følg instruktionerne — that is, upload det til din plugins-mappe og aktivér det. Under "Indstillinger"/"Options" –> "Click Tracking" kan du ændre indstillinger for plugin'et. Vent herefter på at nogle besøger din side.

Når du så vil undersøge hvor på din side, folk klikker, lokker du ind i administrations-delen af din blog. Under "Kontrolpanel"/"Dashboard" finder du et link, der hedder "Click Tracking". Klik dér.

Plugin'et viser dig nu forsiden af din blog/hjemmeside med de steder, hvor folk har klikket markeret med prikker.

Lige under overskriften "Click tracking" kan du filtrere efter browser og vælge, hvilken side, du vil se heatmap for. Plugin'et fortæller dig sågar, hvor mange klik, der har været på de forskellige sider.

Det kan da ikke være nemmere? :-)

Guides til WordPress (.com/.org)

Sådan opretter du dig på WordPress.com og installerer din egen WordPress-blog. [Læs mere]

I forbindelse med mit forrige indlæg om, at vi nu også vil bringe PDF-guides, kom jeg i tanke om, at jeg på et tidspunkt har lavet guides til, hvordan du opretter dig på WordPress.com og hvordan du installerer din egen WordPress-blog på din hjemmeside/domæne.

Anledningen til disse guide var mit 7. semesters-speciale på Journalisthøjskolen, hvor jeg lavede opgave om corporate blogging.

Læs mine guides her.

Introduktion til MyBlogLog

MyBlogLog blev kendt, da Yahoo! købte tjenesten. Men hvad er MyBlogLog helt præcist? [Læs mere]

MyBlogLog-tjenesten blev først for alvor kendt, da Yahoo slog til og købte den i starten af i år.

Men hvad er MyBlogLog?

MyBlogLog er primært to ting. Et community for bloggere, og deres blogs, og en statistik-service til din(e) blog(s).

Først community-delen
MyBlogLog fungerer på den måde, at man, når man har oprettet sig, kan oprette sin blog i MyBlogLog-regi. Her er brugere af WordPress (DK) og andre udbredte tjenester heldige, da MyBlogLog automatisk genkender disse.

Når din blog så er oprettet får den sin egen side. Besøg Online Minds' side på MyBlogLog.

På den side kan du se, hvilke brugere af MyBlogLog, der har besøgt din blog — såfremt de har været logget ind på MyBlogLog, mens de surfede forbi din blog.

Alle kan også bruge tags til at beskrive din blog, så den er nemmere at finde for andre, der beskæftiger sig med samme emne, eller bare gerne vil følge emnet.

Endnu har vores MyBlogLog-community ikke det store medlemsantal, så kig i stedet på for eksempel TechCrunchs MyBlogLog-side, hvor der pt. er mere end 5.000 medlemmer.

Tanken bag communitiet er blandt andet at gøre det muligt for MyBlogLog-brugere at finde andre, der følger de samme blogs, som dem selv og derfor formentlig også deler de samme interesser. Community-delen af MyBlogLog er ikke videre avanceret, men dette passer mig udemærket, da jeg personligt er ved at være der, hvor jeg ikke kan være 100% tilstede på flere community-sider.

Statistik-delen
Nu kommer vi til den del af MyBlogLog, som jeg bruger suverænt mest. Det unikke ved MyBlogLogs statistik-service er, at den hele tiden opdateres. Det betyder, at så snart nogen har besøgt din blog, så kan du se det i din statistik.

Her skal det dog bemærkes, at den hurtige statistik er en del af MyBlogLog Pro. Når du opretter en ny blog i MyBlogLog-regi, tæller de tre første dage som MyBlogLog Pro ganske gratis, men herefter må du betale, hvis du vil have den hurtige statistik. Til gengæld koster det kun beskedne 3 dollars om måneden eller 25 dollars om året. Ellers kører statistikken med et noget sløvere interval, hvis du ikke betaler.

MyBlogLog kører kun statistik på det du lige akkurat skal bruge og så heller ikke mere end det:

  1. Hvor på nettet, læserne kommer fra
  2. Hvad på din blog, de kigger på
  3. Hvad på din blog, de klikker på

Vil du have stærkere statistik, bør du kombinere MyBlogLog med fx Google Analytics (som er gratis). Jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg også kører Google Analytics på alle de blogs, som jeg tracker med MyBlogLogs statistik.

MyBlogLog-statistikken fungerer på præcis samme måde som med Google Analytics, at du får en stump JavaScript-kode, som du skal kopiere ind i din blog. For at det virker bedst, skal du kopiere scriptet ind lige efter <body>-koden i din blog-template.

Hvis du fx bruger WordPress på din blog, skal du gå ind under "Udseende" –> "Temaredigering", og så vil du typisk finde <body>-koden i "Header".

Det løse
Som MyBlogLog-bruger kan du også få såkaldte MyBlogLog-"widgets", du kan placere på din blog — såsom en liste over hvilke MyBlogLog-brugere, der har besøgt din blog (magen til den på din blogs MyBlogLog-side) eller det såkaldte "ClickTagging", hvor dine besøgende (når de holder musen over et link på din blog) kan se, hvor mange klik, det link har fået i dag.

Hvis du har fået mod på at prøve kræfter med MyBlogLog, så er de første tre dage som nævnt gratis som MyBlogLog Pro-bruger, og så er det jo bare at oprette dig og din blog ;-)

Find kommentarer til dine kommentarer

Det behøver ikke være besværligt at følge kommentarerne på de forskellige blogs, hvor du selv kommenterer eller blot vil følge debatten. [Læs mere]

Det kan være sit hyr at være aktiv i blogosfæren med kommentarer på diverse blogs og samtidig holde øje med alle de samtaler, man deltager i.

Fear not. coComment er din ven.

Tjenesten gør ganske enkelt det, at den fortæller dig om aktiviteten i de samtaler, hvor du er repræsenteret eller som du vælger at følge.

Start med at oprette dig som bruger.

For at få det fulde udbytte af coComment skal du imidlertid installere udvidelsen (du kan nøjes med "simple" udgaven), som virker på Firefox og derfor også browsere som Flock og Netscape, der bygger på Firefox.

Udvidelsen gør det, at den tilføjer et coComment-felt under kommentarfelterne på de blogs, hvor du kommenterer. Her sætter du blot hak i, at coComment skal følge kommentarerne til dette blogindlæg.

Derudover placerer udvidelsen sig også i browserens nederste højre hjørne, og viser dig en rød kuvert, når der er nye kommentarer i de samtaler, hvor du har skrevet en kommentar — eller som du blot vil følge.

Jeg har lige testet udvidelsen på vores EBblog, og der virker det også!

De forskellige kommentarsamtaler, som du følger bliver så samlet på din coComment-side, og den giver dig også et RSS-feed. Det feed kan du lægge ind i den feedreader og få besked dér, når der er kommentarer, som du bør læse.

For at få RSS-feedet skal du blot gå ind under "My conversations" og klikke på "RSS"-ikonet i øverste højre hjørne (ved siden af de blå væsner, der ligner orme).

Nu slipper du for at surfe rundt på de mange forskellige blogs, hvor du har lagt kommentar(er) eller hvor du blot vil følge en spændende debat/samtale.