Sådan får du dine blogindlæg trukket ind på Facebook som noter

Hvis du gerne vil eksponere endnu flere for dine blogindlæg, er Facebook en oplagt platform. Se her, hvordan du kan trække dine blogindlæg ind på det sociale netværk.

Min gode ven, Jeppe Kabell, har skrevet til mig for at spørge, hvordan jeg får mine blogindlæg fra Medieblogger trukket ind på Facebook, som noter, så folk også kan læse og kommentere indlæggene der.

Og det vil jeg da gerne dele med Jeppe og alle jer andre, derfor dette indlæg :-)

Det er faktisk ret simpelt:

  1. Gå til din Facebook-profil
  2. Under feltet, hvor du kan opdatere din status og poste links, er der en stor "Share"-knap. Under den er der et "Options"-link med et forstørrelsesglas ved siden af. Klik her.
  3. Klik nu på det "Settings"-link, der kom frem til højre, med et tandhjul ved siden af.
  4. Her kan du integrere forskellige tjenester med Facebook, blandt andet YouTube og Flickr.
  5. Klik på "Blog/RSS"
  6. Her kan du tilføje RSS-feedet fra din blog. Bemærk, at vælge et feed specifikt for dig, hvis det er en blog, hvor der er flere forfattere.
  7. Gem indstillingerne

Nu vil Facebook løbende tjekke for nye indlæg på det RSS-feed. Du kan selv fremskynde processen ved, når du har skrevet et nyt indlæg, at åbne "Settings" (samme metode som beskrevet ovenfor), klikke "Blog/RSS" og derefter "Update Now".

To millioner gratis fotos til dit site

Et evigt problem for bloggere og mindre netsteder er at finde gode genrefotos, som man kan bruge til illustration af sine indlæg.

Nu læser jeg via Nettredaktor.no om Open Stock Photography , der er en søgetjeneste, som samler gratis fotos fra wikipedia, yahoo og andre tjenester.

Ind til videre er der indekseret to millioner fotos af 30.000 rettighedsindehavere.

Fælles er at fotograferne har licensieret dem til at enhver kan bruge dem gratis på sit websted. Som de skriver på sitet.

All images listed at Open Stock Photography come from Wikimedia Commons and as such "can be used by anyone, for any purpose"

Det er muligt at søge på både tags, stikord om indholdet og farve:

* Search by Term, Tag or Color
* Search Suggestions by Concepts
* Search Translations
* Image Lightboxing
* Implicit Image Tagging

Jeg synes i hvert fald, at det lyder som en rigtig god tjeneste , som med det vuns er røget i min bookmark-liste.

Få heat map til din WordPress-blog

Det er ikke raketvidenskab at få et heat map på din blog/hjemmeside, der viser dig, hvor på din side folk klikker. Et simpelt plugin kan faktisk gøre det. [Læs mere]

En af de ting, du kan bruge, når du vil danne dig et overblik over, hvordan folk bruger din blog/hjemmeside er heatmaps.

Blandt andet bruger Poynter Institute heatmaps til deres Eyetrack-undersøgelser. Jo mere deltagerne i projektet kigger på et sted på kortet, jo mere intens (i dette tilfælde rød) bliver det område, som alle deltagerne har kigget på. Derved kan man finde ud af, hvor på siden folks fokus ligger.

Det kan vi af gode grunde ikke gøre med vores WordPress-sider, da vi ikke kan give alle dem, der besøger vores sider særlige briller på. Men vi kan få det næstbedste indenfor heatmaps: Kort over, hvor på din side, folk klikker. Efter samme model: Jo flere kliks, jo mere "intens" bliver et område af din side.

Her er hvad du skal bruge:

Hent plugin'et og følg instruktionerne — that is, upload det til din plugins-mappe og aktivér det. Under "Indstillinger"/"Options" –> "Click Tracking" kan du ændre indstillinger for plugin'et. Vent herefter på at nogle besøger din side.

Når du så vil undersøge hvor på din side, folk klikker, lokker du ind i administrations-delen af din blog. Under "Kontrolpanel"/"Dashboard" finder du et link, der hedder "Click Tracking". Klik dér.

Plugin'et viser dig nu forsiden af din blog/hjemmeside med de steder, hvor folk har klikket markeret med prikker.

Lige under overskriften "Click tracking" kan du filtrere efter browser og vælge, hvilken side, du vil se heatmap for. Plugin'et fortæller dig sågar, hvor mange klik, der har været på de forskellige sider.

Det kan da ikke være nemmere? :-)

Byg din egen søgemaskine

google En af Googles mere oversete tjenester er firmaets personaliserede søgning – Google Custom Search eller Google Co-op (fordi flere kan arbejde sammen om een søgemaskine – mere om det senere :-D )

Det er en tjeneste, der giver dig mulighed for at bygge din egen søgemaskine – eller rettere – du får mulighed for at vælge præcis hvilke søgemaskiner, som der skal søges i.

På den måde kan du søge fokuseret i alle sider om erhverv og økonomi – og dermed udelukke resultater, der ikke lige er inden for det område

Hvis du for eksempel som journalist dækker iværksættermiljøet i Danmark og internationalt, så kan du tilføje de sites, som du vil anbefale andre at læse, hvis de vil vide noget om iværksætteri.

Du opbygger en mini-søgtjeneste, der kun søger i præcis de sites, som du har valgt.

Det er såre simpelt. Efter at have registreret sig og valgt et navn til sin søgemaskine samt de nøgleord, som skal beskrive siden (så andre finder frem til den) så tilføjer du simpelthen de sites, der skal søges i.

addsites-googlesearch

Du får lige efter lejlighed til at teste om det så faktisk fungerer og du får de hits, som du har planlagt. Her har jeg bare søgt i de to sites, som jeg har tilføjet til maskinen

google-search-results

Du får så både en specifik netadresse , som du kan sende dine læsere eller kolleger forbi, og du får også et stykke html-kode, som du kan kopiere ind på din egen blog eller hjemmeside, så den bliver vist der.

toolbox

Du kan raffinere søgemaskinen på mange måder – og så kan du lade andre brugere af Google Custom Search tilføje sites til din søgemaskine – eller du kan invitere andre til at få rettigheder til at tilføje sites.

Dermed kan du gøre din søgemaskine til et samarbejdsprojekt – fx i din virksomhed, organisation eller på dit studie.

Tjenesten er meget simpel og stadigvæk (som de fleste af Googles tjenester ) i en foreløbig (beta) version. Det betyder også det ærgerlige, at du ikke kan importere bookmark-filer, der er blevet exporteret ud af din browser.

Men det skal ikke skygge for, at det er en fin lille mulighed, som også kan bruges af journalister eller kommunikationsfolk, der gerne vil anvise kunderne mulíghed for at søge mere fokuseret.

Her på Onlineminds.dk vil vi således opbygge en søgemaskine, der søger i de bedste sites og blogs med tips og tricks til folk, der vil lege online.

(Tippet til Google Customized Search fik jeg af Børge Kristensen – en af de sande webpionerer her til lands.)

Få WordPress-kommentarer i din systembakke

Et lille program gør det nu muligt at få besked direkte i Windows, når der ligger kommentarer på din WordPress-blog, der skal godkendes. [Læs mere]

Okay, overskriften lyder måske smartere og mere indviklet, end det i virkeligheden er.

Det hele går ud på, at du ved hjælp af WordPress Comment Moderation Notifier kan få et ikon i din systembakke i Windows (i nederste højre hjørne, ved siden af uret), der fortæller dig, når der ligger nye kommentarer, der skal modereres/godkendes.

Om det lille program skriver udvikleren:

Many people like myself don't completely trust the various WordPress spam filters and elect to moderate all comments before they show up on the actual site, which ends up flooding your email with moderation notices.

In my quest to keep a clean inbox, I've created a small application that notifies me directly on my desktop when new comments come in to the moderation queue. It accesses the WordPress XML-RPC API by means of a small WordPress plugin that I've created.

Bemærk: Programmet virker både til Windows XP og Vista, men kræver Microsofts eget .NET 2.0 Framework. Har du ikke det, kan du dog hente det via Microsoft Update — her kan du vist nok endda hente version 3.0 af framework'et. Vil du hellere gå den direkte vej, kan du både hente version 2.0 og version 3.0 hos Microsoft selv.