Få besked via RSS eller e-mail, når nogen linker til din hjemmeside fra Twitter

Jeg har efterhånden samlet mig nogle forskellige hjemmesider og blogs, hvor jeg skriver om forskellige emner. En del af "overvågningen" af disse sites er at holde øje med, hvad folk siger, når de deler en af mine artikler på for eksempel Twitter.

Dette kan egentlig gøres ret nemt fra gang til gang med Twitters egen søgning. Her skal du bruge 'url:' i din søgning efterfulgt af det, der skal indgå i den/de URL'er, en given Twitter-opdatering ("tweet") linker til.

Hvis jeg vil søge på tweets, der linker til noget her på Online Minds, skal jeg altså søge på url:onlineminds.dk. Som udgangspunkt er søgningen sorteret efter 'Top' (altså en Twitter-algoritme) – jeg vælger dog som regel at sortere efter 'Latest', så jeg har de nyeste tweets øverst.

I dette tilfælde er det så kun Online Minds-Twitter-profilen og Kim og jeg, der linker til onlineminds.dk-indhold – meeeen, det kunne jo være 😉

Hvis jeg har flere websites, jeg gerne vil overvåge Twitter-links til, skal jeg bruge søgeoperatøren 'OR'. Jeg har en blog på medieblogger.dk, så hvis jeg skal søge på den og Online Minds, ser min søgning således ud:

url:onlineminds.dk OR url:medieblogger.dk

Det er egentlig ret simpelt.

Automatisér det

Enhver kan søge på Twitter på den måde. Men det bliver træls i længden, og hvis man har en hjemmeside, som mange linker til på Twitter, kan man risikere at gå glip af noget.

Her kan vi bruge en tjeneste som Zapier, der minder lidt om IFTTT, som Kim har skrevet om her på Online Minds i marts 2015.

 

1. E-mails

Lad os starte med at sætte e-mails op. Det betyder, at du får en mail, når nogen linker til dit website. Zapier kan godt sende mails for dig, men du når hurtigt dit maximum. I stedet kan du sende disse mails igennem for eksempel Gmail.

Når du er logget ind på Zapier, skal du klikke på Twitter-fuglen blandt de mange ikoner. Scroll derefter lidt ned ad forsiden. Find det "Zap" (det kalder Zapier de "jobs", man kan have kørende), der hedder "Send Email Alerts for Any Tweet Mention via Gmail" og tryk på "Use this Zap".

Nu er du i Zap-editoren. Tryk på "Create this Zap" nederst.

Nu skal du vælge din "trigger" (altså udløser) på Twitter. Her kan du kun vælge "Search Mention". Det er helt perfekt, for det er, hvad vi skal bruge. Tryk på "Continue".

Tryk nu på "Connect an account". Nu skal du forbinde Zapier med din Twitter-konto. Zapier får ikke adgang til din e-mailadresse eller kodeord til Twitter, men den får adgang til andre ting:

  • Læse tweets på din "tidslinje" – altså de tweets, du ser, når du logger ind på Twitter
  • Se hvem du følger og følge nye folk
  • Opdatere din profil
  • Skrive nye tweets på dine vegne
  • Få adgang til dine direkte beskeder

Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt bekymret. Men det tror jeg ikke, du behøver være. Jeg har i hvert fald ikke oplevet, at Zapier gør brug af alle disse ting. Jeg tror (uden at vide det), at det muligvis er fordi Zapier "spørger ind" i Twitter på en måde, der giver disse muligheder – uden at man behøver bruge dem.

Men er du bekymret, skal du selvfølgelig lade være. Så stopper din rejser dog her.

Alternativt kan du gøre forløbet færdigt og vende tilbage til Zapier. Her er Twitter nu blevet tilføjet, formentlig med den sigende titel "Twitter" – eller "Twitter #" efterfulgt af et tal, hvis du havde en Twitter i forvejen, som jeg har.

Tryk på "Save and Continue".

Nu skal du angive din Twitter-søgning. Lad os bruge eksemplet fra tidligere i denne artikel:

En Twitter-søgning i Zapier.
En Twitter-søgning i Zapier.

Tryk derefter på "Continue".

På næste side fortæller Zapier dig, at du skal tjekke nogle ting:

  1. Der skal være mindst et "mention", altså må søgningen ikke resultere i 0 resultater.
  2. Og det skal så (selvfølgelig) matche din søgning.

Tryk på "Fetch & Continue". Hvis alt gik vel får du nu en "Test Succesful!"-besked på grøn baggrund. Hvis du vil grave dybere, kan du trykke på "view your mention"-linket og se, hvad Zapier har hentet fra Twitter-søgningen (kun det seneste resultat). Der vil sikkert være en masse ting der, der ikke giver mening for dig – men bare der er et tweet, der matcher din søgning; det er det vigtigste.

Tryk på "Continue".

Ooookay, nu skal du have sat noget mail op, så du kan få dine e-mails sendt afsted. Derfor kommer du nu til "Gmail Action", hvor du kun kan vælge "Send Email". Det lyder brugbart, så du trykker på "Continue".

Man kan nu engang ikke sende mails ud af det blå, så der skal selvfølgelig forbindes til en Gmail-/Google-konto, der kan sende de mails, der skal sendes. Tryk derfor på "Connect an Account".

I det vindue, der popper op, skal du logge ind med din Google-konto. Her giver du Zapier adgang til at se dine e-mails og (logisk nok) sende e-mails.

Hvis du ikke er tryk ved det, kan du eventuelt oprette en ny Gmail-konto, som du kan bruge til dette arbejde.

Når du ser din Gmail-adresse i Zapier, trykker du "Save + Continue".

Nu skal du til at sætte den mail op, der bliver sendt.

Det første felt er "to" – altså hvem mailen skal sendes til. Her skriver du selvfølgelig din mailadresse, hvor du vil modtage notifikationerne.

Under "Subject" skal du give mailen et emne, der giver mening. For eksempel "Nyt link fra Twitter" eller lignende.

Under "Body" (altså selve indholdet i mailen) har Zapier som udgangspunkt valgt noget for dig. Den giver dig brugernavnet på den, der har tweetet samt teksten fra tweet'et. Nederst er der et link til det pågældende tweet.

Hvis det er fint, trykker du "Continue". Hvis du vil ændre noget, gør du det ved at trykke på de fire vandrette streger med +-tegnet ude til højre. Nederst popper der en liste op med de felter, du kan indsætte i din mail. Tryk "Continue", når du er færdig.

På næste side viser Zapier dig, hvordan mailen ser ud med de pågældende tweet, du tjekkede tidligere i forløbet. Hvis alt ser fint ud, trykker du "Create & Continue".

Igen siger Zapier nu "Test successful!" på grøn baggrund. Tjek nu din mail – der skulle gerne være ankommet en mail. Her kan du tjekke, at det ser ud, som det skal.

Er du tilfreds, trykker du "Finish".

Dit Zap er nu færdigt og bliver tændt. Zapier søger på Twitter hvert 15. minut og sender dig en mail, hvis den falder over noget.

2. RSS-feed

Hvis du hellere vil have et RSS-feed med de Tweets, der linker til dine hjemmesider, er det heldigvis også ret nemt at sætte op.

Gå til siden, hvor du laver nye Zaps. I søgefeltet øverst skriver du "Twitter" – eller vælg det i listen, når det dukker op undervejs i din søgning.

Vælg "Search Mention" – hos mig er det øverst i listen. Tryk "Save & Continue".

Tilføj din Twitter-konto. Hvis du har læst artiklen indtil nu ved du, hvad du skal gøre, ellers kan du kigge i guiden for e-mail herover og se, hvordan du får din Twitter-konto tilknyttet. Når du har gjort det, vender du her tilbage og trykker på "Continue".

Nu skal du definere din søgning. Lad os bruge den samme som ovenfor:

En Twitter-søgning i Zapier.
En Twitter-søgning i Zapier.

Tryk på "Continue".

Som ved e-mail skal du nu tjekke, at der findes mindst ét tweet derude, der matcher den søgning. Tryk på "Fetch & Continue".

På grøn baggrund får du nu at vide, at testen var en succes. Tryk på "View your mention"-linket, hvis du vil se de data, Zapier har hentet fra Twitter. Der er mange data, og det er ikke sikkert, de alle giver mening for dig. Bare der er noget, det er det vigtigste. Tryk nu på "Continue".

Nu vender du tilbage til Zapier-siden, hvor du kan vælge forskellige apps. Under "Built-in apps" nederst skal du vælge "RSS".

På den næste side kan du kun vælge "Create Item in Feed" – det er præcis, hvad vi har brug for. Tryk på "Save & Continue".

Først og fremmest skal du angive den sidste del af URL'en (http-adressen) til dit feed. Det kan for eksempel være "twitterlinks" – men du vælger selv. Tryk lige "Copy to clipboard", når du har gjort det og indsæt feed-URL'en i en tekst-editor (fx Notesblok) eller lignende, så du har den.

"Feed Title" er titlen på hele feed'et, som det ser ud i din feed-reader (fx Feedly). Det kan være "Twitter-links" eller noget andet, du finder på.

"Max Records" behøver du ikke sætte.

"Item Title" er den titel det enkelte element i feed'et får som overskrift. Det kan være noget generisk (såsom "Nyt Twitter-link"), men du gør dig selv en tjeneste ved at gøre det mere dynamisk ved at tilføje nogle af de Twitter-felter, Zapier har hevet ud. Dem får du frem ved at trykke på de fire vandrette streger med +-tegnet ude til højre.

Vælg noget, der giver mening for dig, for eksempel brugernavnet på den, der har skrevet tweet'et eller teksten fra tweet'et. Eller måske dem begge? Her er, hvad jeg vælger:

[username]: [Text]

Bemærk, at du selv skal sætte kolon (:) og mellemrum, herefter skal du trykke på +-tegnet igen og tilføje "Text" fra listen over felter. Det er nemmere, end det måske lyder.

"Source URL" behøver du heller ikke pille ved.

"Content" er til gengæld vigtigt. Det er nemlig det, du ser, når du ser feed-elementet i din feed-reader. Hvis du har lyst, kan du bruge lidt HTML til at lave dine links etc. Det gør jeg, men i meget begrænset omfang.

Her er, hvad jeg har valgt at bruge:

[username] tweetede: "[Text]":

<a href="[URL]">Se tweet</a>

Det behøver ikke være mere avanceret end det. Husk at vælge datafelterne ([username] etc.) ved at bruge +-tegnet ude til højre.

"Automatically Truncate Messages over 10KB?" kan du også bare lade være.

Resten af felterne er valgfrie, så vi lader dem bare være for nu. Du er selvfølgelig velkommen til at lave noget om, hvis du har lyst.

Tryk nu på "Continue".

På den næste side får du et "preview" på, hvordan det ser ud. Bemærk, at HTML-koden ikke er blevet lavet om, så dit link er ikke klikbart. Tryk på "Create & Continue".

Så får du en "Test successful!". Tryk på "Finish".

Nu skal du give dit Zap et navn. Vælg noget, der giver mening for dig, for eksempel "Twitter-links".

Tænd for dit Zap ved at trykke på "Off"-knappen.

Zapier vil nu tjekke Twitter hvert 15. minut og opdatere feed'et, når den finder noget.

Gå tilbage til den Notesblok eller andet, hvor du gemte feed-adressen og tjek, at det virker. Det skulle det gerne gøre.

Og voila! Så kører det.

Forfatter: Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder nu med udviklingsprocesser og redaktionel udvikling. Han skriver blandt andet på Medieblogger. Følg ham på Twitter: @larskjensen.

Deltag! Skriv en kommentar: