"Europæiske medier: Tilfredshed med EU-sag mod Google"
Sådan lyder overskriften på en pressemeddelelse fra Danske Medier. Men ro på – for endnu er EU ikke gået derhen, hvor de europæiske medier gerne vil hen; til kamp mod Googles brug af deres indhold.
I stedet handler EU's sag mod Google om, at A) Google har misbrugt tjenestens egne søgeresultaterne til at prioritere Googles egen prissammenligningstjeneste ('Google Shopping') højere end konkurrenterne, uden grund, og B) at Google tvinger telefonproducenter til at give Googles egne applikationer forrang.
De europæiske medier er dog klar over dette, men ser alligevel sagen som starten på en lang kamp mod Google:
Den europæiske dagbladsorganisation ENPA og magasinorganisationen EMMA har længe opfordret EU-Kommissionen til at gribe indover for Googles konkurrencebegrænsende adfærd, som er skadelig for bevarelse og udvikling af en uafhængig mediesektor.
ENPA og EMMA betragter EU-Kommissionens udspil som et vigtigt første skridt i arbejdet med at sikre en fair konkurrence på online søgetjenester og på det digitale marked i Europa til fordel for forbrugerne og virksomhederne.
Meeeeen, man kan ikke helt dy sig og siger, at man i den kommende sag vil arbejde for blandt andet:
-
no use of content from press publishers (newspaper, magazine and online publishers) beyond what is truly indispensable for navigation purposes in the horizontal search without prior consent
-
an option to mark information on an item-by-item-basis in a machine-readable way in order to express permissions and restrictions for use of that respective content.
Og det er man naturligvis i sin gode ret til – det er bare en helt anden diskussion. Så lad os for nu holde tingene adskilt.
Hvis du vil vide mere om, hvad EU-sagen mod Google går ud på, kan jeg anbefale disse to artikler:
- The Economist: 'Europe v Google: Nothing to stand on'
- The Wall Street Journal: 'What Is at the Heart of Complaint Against Google?' (kræver abonnement)
Jeg har tidligere skrevet om europæiske mediers kamp mod Google (blandt andet ud fra et nyere historisk perspektiv) på min tidligere blog, Medieblogger:
Det indlæg kan muligvis opsummeres med The Economists ord:
Europe is right to worry that it lacks big digital platforms. But reining in Google is no solution
:-)