Hvad siger folk om dig på Twitter?

Overvågning af hvad der bliver skrevet og sagt om bestemte personer, firma eller organisation på de sociale fora er vigtig for mange kommunikationsafdelinger, dels som del af konkurrentovervågning eller viden om, hvordan omverdenen ser på ens organisation.

På den fremragende blog 10.000 Words – skrevet af den digitale journalist Mark S. Luckie under sloganet "Where journalism meets tech" – faldt jeg over en kort instruktiv liste over 10 værktøjer og  tjenester, der gør det muligt at overvåge, hvad der bliver skrevet på Twitter.

Nogle af tjenesterne er kendt af de fleste Twitterbrugere:

  • Desktop Twitter-klienten Tweetdeck der bl.a. har den styrke, at man kan oprette lister ud fra søgninger på ord og hashtags # på  emner og personer.
  • Twitters søgetjeneste Twitter Search hvor man kan søge i real-tid på, hvad der bliver skrevet på tjenesten

Dertil kommer tjenester som

  • Social Mention – overvågningstjeneste der søger på alle sociale tjenester på navne og termer.
  • Twitterfall er en anden onlinetjeneste, hvor du taster søgetermer ind, følger de såkaldte trends på Twitter, dvs hvad der i særlig grad bliver tweetet om lige nu.

Det er også muligt at se, hvordan man selv – som person eller organisation – ligger på Twitter med hensyn til at blive retweetet – dvs at ens tweets bliver citeret af andre twitterbrugere –  og nævnt i andres tweets.

  • Twittratr – her kan man se om tweets har været positive, negative eller neutrale om et søgeord.
  • Retweetrank – hvor ofte bliver dine tweets sendt videre ud i netværket – dvs retweetet?
  • BackTweet – hvor mange og hvem linker ind til dit website fra Twitter? Det kan du se her ved at taste din url ind.
  • TweetReach – hvor langt rækker dine tweets ud i verdenen? Det kan du måle med tjenesten, der følger spredningen af dine tweets. Skriv et hashtag, usædvanligt ord brugt i dit tweet – og så hvor langt det nåede rundt i verden. 
  •  Umapper  -Hvem tweeter om det samme emne i nærheden af dig ?
  • Favstar – har nogen på nettet været så begejstret for et af dine tweets, så det fik en favoritstjerne, så kan du finde ud af det her.

Se listen med Mark S. Luckies forklaringer på 10.000 Words – og vid, at den jo ikke er udtømmende for, hvad der findes derude.

Jeg benytter eksempelvis tjenesten HootSuite til at tweete fra, fordi du nemt kan håndtere flere Twitterkontis og ligeledes – som Tweetdeck – kan oprette et utal af lister ud fra søgninger.

Du er velkommen til at bidrage med de værktøjer, du selv bruger – blot lig et link i kommentarfeltet.

Forfatter: Kim Elmose

Webkommunikatør siden 1999 – blogger siden 2001. Arbejder som digital udviklingsredaktør hos Ingeniørforeningen, IDA, rådgiver og underviser i onlinekommunikation, sociale medier og privacy via Elmose Kommunikation og bloggen http://privatliv.nu

Deltag! Skriv en kommentar: