Præsenterer: U/P-modellen

En simpel model, på baggrund af Ekstra Bladets nationen!, der skal vise grad af brugerinvolvering sammenholdt med hvem, der vælger emnet for samtalen.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg var har jeg været i Århus og fortælle lidt om mig og mit arbejde som netjournalist.

Sidenhen har jeg besluttet mig for at omsætte et af mine slides til en model/tabel.

Den ser således ud (klik for større billede):


Da modeller jo skal have smarte navne, har jeg og min gode kollega Marianne Vestergaard valgt at kalde den "U/P-modellen", hvor U står for user (bruger) og P for participant (deltager) — og den vil jeg da lige dele med jer :-)

Tabellen tager, som man måske kan se, udgangspunkt i Ekstra Bladets nationen!, men kan (forhåbentlig) også bruges af andre ;-)

Modellen skulle være relativ let at afkode, men den afspejler hvor meget "brugeren" er involveret kontra hvem, der bestemmer emnet for debatten/samtalen.

Jeg skal lige skynde mig at nævne, at nationen! hver tirsdag udsender en ugemail med et spørgeskema. Grunden til, at spørgeskema står i to felter skyldes, at emnet i et spørgeskema kan være bestemt ud fra, hvad en person har blogget eller skrevet til os om.

Men ellers er det lige til:

  • Klassisk artikel med kommentarer: Journalisten til artiklen bestemmer, i stor udstrækning, emnet for debatten, men ellers er ordet frit og folk skriver kommentarer, de selv forfatter. Derfor er involveringen høj.
  • Historier, der opstår på blogs: Her er emnevalget 100% hos bloggeren, og involveringen er høj, fordi folk kan skrive kommentarer til blogindlægget eller den artikel, der opstår som resultat.
  • Historier på baggrund af henvendelser: Her opstår emnet typisk som resultat af henvendelsen, og involveringen vil være høj i den artikel, som henvendelsen muligvis vil munde ud i. Bemærk, at en også kan munde ud i et spørgeskema, hvorved involveringen er lav.
  • Spørgeskemaer: Vi journalister bestemmer emnet, og involveringen er lav, da vi bestemmer hvilke svarmuligheder personerne har til de spørgsmål, vi også har valgt. Emnet til spørgeskemaet kan dog også være bestemt ud fra et blogindlæg eller en henvendelse, og derved ikke af os.
  • Modellen er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 2.5 Danmark-licens.

    Det betyder, at du må:

    • Bruge modellen kommercielt
    • Videreudvikle modellen, hvis du licenserer dit værk på samme licens

    Derimod skal du:

    En engelsk udgave er på vej :-)

    Forfatter: Lars K Jensen

    Lars er uddannet journalist og arbejder nu med udviklingsprocesser og redaktionel udvikling. Han skriver blandt andet på Medieblogger. Følg ham på Twitter: @larskjensen.

Deltag! Skriv en kommentar: