Byg din egen søgemaskine

google En af Googles mere oversete tjenester er firmaets personaliserede søgning – Google Custom Search eller Google Co-op (fordi flere kan arbejde sammen om een søgemaskine – mere om det senere :-D )

Det er en tjeneste, der giver dig mulighed for at bygge din egen søgemaskine – eller rettere – du får mulighed for at vælge præcis hvilke søgemaskiner, som der skal søges i.

På den måde kan du søge fokuseret i alle sider om erhverv og økonomi – og dermed udelukke resultater, der ikke lige er inden for det område

Hvis du for eksempel som journalist dækker iværksættermiljøet i Danmark og internationalt, så kan du tilføje de sites, som du vil anbefale andre at læse, hvis de vil vide noget om iværksætteri.

Du opbygger en mini-søgtjeneste, der kun søger i præcis de sites, som du har valgt.

Det er såre simpelt. Efter at have registreret sig og valgt et navn til sin søgemaskine samt de nøgleord, som skal beskrive siden (så andre finder frem til den) så tilføjer du simpelthen de sites, der skal søges i.

addsites-googlesearch

Du får lige efter lejlighed til at teste om det så faktisk fungerer og du får de hits, som du har planlagt. Her har jeg bare søgt i de to sites, som jeg har tilføjet til maskinen

google-search-results

Du får så både en specifik netadresse , som du kan sende dine læsere eller kolleger forbi, og du får også et stykke html-kode, som du kan kopiere ind på din egen blog eller hjemmeside, så den bliver vist der.

toolbox

Du kan raffinere søgemaskinen på mange måder – og så kan du lade andre brugere af Google Custom Search tilføje sites til din søgemaskine – eller du kan invitere andre til at få rettigheder til at tilføje sites.

Dermed kan du gøre din søgemaskine til et samarbejdsprojekt – fx i din virksomhed, organisation eller på dit studie.

Tjenesten er meget simpel og stadigvæk (som de fleste af Googles tjenester ) i en foreløbig (beta) version. Det betyder også det ærgerlige, at du ikke kan importere bookmark-filer, der er blevet exporteret ud af din browser.

Men det skal ikke skygge for, at det er en fin lille mulighed, som også kan bruges af journalister eller kommunikationsfolk, der gerne vil anvise kunderne mulíghed for at søge mere fokuseret.

Her på Onlineminds.dk vil vi således opbygge en søgemaskine, der søger i de bedste sites og blogs med tips og tricks til folk, der vil lege online.

(Tippet til Google Customized Search fik jeg af Børge Kristensen – en af de sande webpionerer her til lands.)

Forfatter: Kim Elmose

Webkommunikatør siden 1999 - blogger siden 2001. Arbejder som digital udviklingsredaktør hos Ingeniørforeningen, IDA, rådgiver og underviser i onlinekommunikation, sociale medier og privacy via Elmose Kommunikation og bloggen http://privatliv.nu

Deltag! Skriv en kommentar: